Cvičení Konfrontační rozhovor
Formulace učebního úkolu č. 1
Situace: Politologové a právníci se přou o to, kdo má v ČR volit prezidenta. Někdo říká, že občané, což předpokládá nový zákon, někdo tvrdí, že prezidenta má i nadále volit parlament.
Zadání: Připravte konfrontační rozhovor na téma Volba prezidenta. Kromě vás budou účastníky rozhovoru i dva hosté – politolog a právník. Jména hostů mohou být samozřejmě smyšlená. Vaše otázky se budou týkat těchto tematických okruhů:
Podmínky plnění: internet, Ústava ČR, pracovní listy, videokamera, případně mikrofon
Cíl učební činnosti: Žák si má prakticky vyzkoušet konfrontační dialog a potvrdit si ta zásady, které získal studiem teoretické části studijní opory. Zároveň si v tomto cvičení připomene podmínky volby prezidenta ČR a bude tak nucen z mnoha hledisek přemýšlet o jednom z nejaktuálnějších témat dnešní doby.
Doporučení: V rámci tohoto tématu je vhodná vzájemná spolupráce s vyučujícími dějepisu a občanské výchovy, kteří ve vyučovacích hodinách mohou ze svého hlediska s žáky tuto problematiku také probrat.
Formulace učebního úkolu č. 2
Situace: Politici se hádají kvůli poplatkům u lékaře. Levice nechce poplatky, pravice na nich trvá.
Zadání: Připravte rozhovor se dvěma politiky, který umožní porovnávání dostupných fakt. Vaše dotazy se budou týkat těchto tematických okruhů:
Podmínky plnění: internet, výběr z tištěných médií, pracovní listy, případně dataprojektor
Cíl učební činnosti: Žák si má prohloubit komunikační kompetence v rámci konfrontačního rozhovoru.
Doporučení:
Formulace učebního úkolu č. 3
Situace: V České republice skončil další ročník písemných maturit. Řeší se ale problémový test z matematiky. Studenti i učitelé zkritizovali jeho těžší verzi.
Zadání: Připravte konfrontační rozhovor s ředitelem centra pro přípravu maturit Cermat. Rozhovor by měl především poukázat na problémy s tímto testem. Musíte se tedy velmi dobře zorientovat v problému a klást konfrontační otázky, které by se měly týkat následujících tematických okruhů:
Podmínky plnění: výběr z tištěných médií, internet, pracovní listy, případně dataprojektor
Cíl učební činnosti: Žák si má upevnit komunikační kompetence týkající konfrontačního dialogu, které nacvičoval v předchozích cvičeních.
Doporučení: Postup přípravy žáků na rozhovor zvolte podobný jako u cvičení č. 2.