Cvičení III.


Cvičení Konfrontační rozhovor

Formulace učebního úkolu č. 1

Situace: Politologové a právníci se přou o to, kdo má v ČR volit prezidenta. Někdo říká, že občané, což předpokládá nový zákon, někdo tvrdí, že prezidenta má i nadále volit parlament.

Zadání: Připravte konfrontační rozhovor na téma Volba prezidenta. Kromě vás budou účastníky rozhovoru i dva hosté – politolog a právník. Jména hostů mohou být samozřejmě smyšlená. Vaše otázky se budou týkat těchto tematických okruhů:

  1. výhody a nevýhody obou zmiňovaných modelů volby prezidenta (viz situace),

  2. o čem smí prezident rozhodovat,

  3. jaké dobré či špatné zkušenosti máme s dosavadním modelem volby prezidenta,

  4. jak je to v zahraničí.

Podmínky plnění: internet, Ústava ČR, pracovní listy, videokamera, případně mikrofon

Cíl učební činnosti: Žák si má prakticky vyzkoušet konfrontační dialog a potvrdit si ta zásady, které získal studiem teoretické části studijní opory. Zároveň si v tomto cvičení připomene podmínky volby prezidenta ČR a bude tak nucen z mnoha hledisek přemýšlet o jednom z nejaktuálnějších témat dnešní doby.

Doporučení: V rámci tohoto tématu je vhodná vzájemná spolupráce s vyučujícími dějepisu a občanské výchovy, kteří ve vyučovacích hodinách mohou ze svého hlediska s žáky tuto problematiku také probrat.


Formulace učebního úkolu č. 2

Situace: Politici se hádají kvůli poplatkům u lékaře. Levice nechce poplatky, pravice na nich trvá.

Zadání: Připravte rozhovor se dvěma politiky, který umožní porovnávání dostupných fakt. Vaše dotazy se budou týkat těchto tematických okruhů:

  1. kolik peněz stojí zdravotní péče,

  2. kolik peněz platíme na zdravotním pojištění,

  3. kolik peněz platí stát za studenty a jak se s těmi penězi hospodaří,

  4. návrh možných variant řešení.

Podmínky plnění: internet, výběr z tištěných médií, pracovní listy, případně dataprojektor

Cíl učební činnosti: Žák si má prohloubit komunikační kompetence v rámci konfrontačního rozhovoru.

Doporučení:

  1. Žáky nejprve rozdělíme do několika pracovních skupin, ve kterých si nejprve budou v připravených tištěných médiích a na internetu vyhledávat k danému tématu informace. Potom lze s celou třídou diskutovat o jednotlivých bodech, které jsou v zadání cvičení uvedeny.

  2. Následně žáky rozdělíme do trojic a necháme je připravit konfrontační rozhovor. Nezapomene jim připomenout, aby předem dobře promysleli, jako komunikační strategii během rozhovoru zvolí.

Formulace učebního úkolu č. 3

Situace: V České republice skončil další ročník písemných maturit. Řeší se ale problémový test z matematiky. Studenti i učitelé zkritizovali jeho těžší verzi.

Zadání: Připravte konfrontační rozhovor s ředitelem centra pro přípravu maturit Cermat. Rozhovor by měl především poukázat na problémy s tímto testem. Musíte se tedy velmi dobře zorientovat v problému a klást konfrontační otázky, které by se měly týkat následujících tematických okruhů:

  1. kritika testů,

  2. náročnost zadaných úkolů,

  3. autoři kritizované verze testu,

  4. omluva studentům,

  5. způsob vyhodnocování testů.

Podmínky plnění: výběr z tištěných médií, internet, pracovní listy, případně dataprojektor

Cíl učební činnosti: Žák si má upevnit komunikační kompetence týkající konfrontačního dialogu, které nacvičoval v předchozích cvičeních.

Doporučení: Postup přípravy žáků na rozhovor zvolte podobný jako u cvičení č. 2.