Teorie a jak na to? III.

Podle čeho můžeme dialog rozdělit?

Rozdělení dialogů podle komunikačního cíle

Motivace:
V teoretické části, která se věnuje rozdělení dialogů podle komunikačního cíle, je možné pro zpestření výuky využít fotografie, obrázky nebo soukromá videa, která mohou být motivačním prvkem k rozproudění diskuze o tom, jakým způsobem a za jakým účelem spolu vlastně hovoříme.

Pomůcky: počítač s dataprojektorem nebo videopřehrávač, fotografie, obrázky

Doporučení:
Žáky upozorníme na fakt, že musíme mít neustále na mysli náš komunikační cíl, kterého chceme dosáhnout. Zdůrazníme, že vždy je třeba také zohlednit komunikační situaci, ve které se právě nacházíme.


Dříve, než s rozhovorem vůbec začneme, měli bychom si položit následující otázky:

Kde?

Je velmi důležité se zamyslet nad tím, kde právě jsme, v jakém prostředí a v jaké společnosti se právě ocitáme. Podle toho je třeba samozřejmě přizpůsobit nejenom volbu jazykových prostředků a vhodné komunikační strategie, ale i celkovou délku dialogu.

Proč?

Vůbec první otázka, kterou bychom si měli položit. Proč jsme se vlastně rozhodli s někým hovořit, za jakým cílem?

S kým?

S kým mluvíme. Jinak budeme hovořit se spolužákem a jinou formu komunikace zvolíme v rozhovoru například s paní učitelkou.

Kdy?

O úspěchu komunikace velmi často rozhoduje denní doba a celková délka rozhovoru. V této souvislosti žákům zdůrazníme, že tento faktor má vliv samozřejmě i na celkovou délku rozhovoru a komunikační strategii, kterou v danou chvíli použijeme.

Jak?

Způsob komunikace, naše volba komunikační strategie rozhoduje o celkovém výsledku – o tom, zda se nám komunikačního cíle podaří dosáhnout.