Teorie a jak na to? X.

Umět naslouchat je základ

Doporučení: S žáky nejprve rozvedeme diskuzi na téma rozdílu mezi slyšením, posloucháním a nasloucháním.

Slyšení
Schopnost slyšet máme danou od přírody. Narodili jsme se totiž s určitým darem, který nám umožňuje rozpoznávat různé zvuky, hudební tóny, slova apod.. A právě této naší schopnosti říkáme slyšení. Problém je však v tom, že pouhé slyšení nám nezajistí, abychom to, co slyšíme, uměli propojit s našimi myšlenkami.

Poslouchání
Umíme-li rozluštit příslušný komunikační kód, kterým je například pro nás český jazyk, pak můžeme tuto svou dovednost nazvat posloucháním.

Motivace:
Teď už víme, že jsme schopni slyšet zvuky a dokonce je propojit se svými myšlenkami. Tím pádem tedy rozumíme, co nám ostatní říkají. Jenže je tu ještě jeden malý háček. Slyšet a poslouchat ještě neznamená pochopit smysl toho, proč nám ostatní informaci předávají a samozřejmě na tyto informace dále aktivně reagovat. Proto si v následujícím textu ještě musíme vysvětlit, co nazýváme nasloucháním a proč si právě tuto dovednost potřebujeme osvojit.

Naslouchání
Naslouchat znamená především pochopit to, co a proč nám druhý účastník komunikace říká. Měli bychom si však položit otázku, zda se nám to vždy opravdu daří a zda se vždy dostatečně snažíme ostatní pochopit.
Vzhledem k tomu, že umění naslouchat se během života musíme teprve naučit, je dobré si připomenout, z jakých fází se naslouchání skládá. Tím pádem si můžeme i zpětně ověřit, zda naslouchat opravdu umíme, nebo ne.



Fáze naslouchání (Špačková, 2011)

Fáze naslouchání Praktický účinek
Zopakování vyslechnuté informace
(parafráze, rekapitulace)
ujistíme mluvčího, že jeho informace posloucháme
projevíme zájem o komunikaci
Vyjádření pochopení
(empatie)
ověříme si, že informace chápeme správně
ubezpečíme mluvčího, že rozumíme jeho pocitům
povzbudíme mluvčího k další komunikaci
Položení dalších otázek dozvíme se další informace
přesvědčíme mluvčího o našem zájmu dále komunikovat

Shrnutí

  1. Žák by měl umět vysvětlit, co je to naslouchání.
  2. Měl by umět charakterizovat strukturu dialogu.
  3. Měl by umět zvládnout vyjmenovat typy dialogů, které podle struktury rozlišujeme.