Teorie a jak na to? V.

Rozdělení dialogů podle zaměření

V této části teorie se budeme snažit rozebrat problematiku dialogů podle jejich zaměření – tj. rozdělíme si je do čtyř základních skupin na:

Doporučení:

1. Využijte videoukázky, které najdete v sekci Podívej se!.

2. Dejte žákům možnost, aby si během ukázek mohli zapisovat svoje postřehy týkající se charakteristických ukazatelů, kterými se daný typ dialogu projevuje.

3. Rozdělte žáky do dvojic a dejte jim čas, aby si podobné typy dialogů mohli připravit a následně před celou třídou předvést. Nebude od věci, když toto cvičení natočíte na videokameru a budete tak mít možnost dát žákům zpětnou vazbu i z hlediska celkové kultury jejich verbálního i neverbálního projevu.

Pomůcky: počítač s dataprojektorem, poznámkový aparát, videokamera


Rozdělení dialogů podle jejich zaměření

Zaměření Komunikační cíl
Informativní dialog poskytnout informace k danému tématu
získat nové informace
shromáždit všechny dostupné informace
Prezentační dialog představit konkrétní osobnost, dílo, památku, místo apod.
Konfrontační dialog diskutovat nad rozdílnými názory
porovnat dostupná fakta
poukázat na problémy
Nekonfrontační dialog hovořit o běžných věcech života
filosofovat o možnostech řešení