Cvičení IV.


Cvičení Nekonfrontační rozhovor

Formulace učebního úkolu č. 1

Situace: V současné době je hodně diskutovaná problematika způsobu výchovy dětí. Zamyslete se nad tím, jak vás vychovávají vaši rodiče, co se vám na této výchově líbí a co naopak ne.

Zadání: Popovídejte si s několika hosty o tom, jak vychovávat děti. Můžete mluvit s učiteli, psychology i profesionálními pěstouny. Vaše otázky by se měly týkat těchto tematických okruhů:

  1. povolení a zákazy,

  2. způsob konverzace rodičů s dětmi,

  3. porušování domluvených pravidel,

  4. tresty a odměny,

  5. vhodné a nevhodné dárky pro děti.

Podmínky plnění: internet, výběr z novinových článků, pracovní listy

Cíl učební činnosti: Žák si má vyzkoušet zásady vedení nekonfrontačního rozhovoru v praxi.

Doporučení:

  1. Předem žáky necháme připravit seznam domluvených pravidel, která doma s rodiči dodržují.

  2. Na začátku hodiny potom s dětmi o tomto tematickém okruhu diskutujeme.

  3. Následně žáky rozdělíme do skupin. Každé skupině přidělíme jeden z tematických okruhů, na jehož základě si připraví nekonfrontační rozhovor.

Formulace učebního úkolu č. 2

Situace: Zejména mladá generace je v současné době upozorňována na důležitost ekologického přístupu k životu. Jedním z hlavních témat je problematika třídění odpadu.

Zadání: Připravte nekonfrontační rozhovor na téma Třídění odpadu v domácnostech. Diskutovat mohou profesionální ekologové, kteří třídění odpadu propagují, dále nějaký ředitel průmyslového podniku anebo zástupce studentů. Vaše otázky by se měly týkat těchto tematických okruhů:

  1. nutnost třídění odpadu,

  2. způsoby třídění odpadu,

  3. důkazy o ekologickém přínosu,

  4. jak je to s tříděním odpadu v zahraničí,

  5. novinky.

Podmínky plnění: fotografie, výběr z novinových článků, výukový film o ekologickém chování, pracovní listy, internet

Cíl učební činnosti: Žák si má procvičit získané kompetence z teoretické části a předchozího praktického cvičení.

Doporučení: V rámci prohloubení znalostí o zásadách a významu ekologického chování a důležitosti třídění odpadu můžeme žákům promítnout film s touto tématikou a po jeho zhlédnutí rozvést diskusi. Žáci si tak o tématu, které bude v následném dialogu probíráno, udělají lepší představu a vědomosti z této problematiky budou moci lépe do nekonfrontačního dialogu aplikovat.


Formulace učebního úkolu č. 3

Situace: Život na venkově a ve městě je velmi rozdílný. Zamyslete se nad tím, jaké klady a zápory oba dva způsoby života přinášejí.

Zadání: Popovídejte si o tom, jak rozdílný je život ve městě a na venkově a jak se navzájem lidé vnímají a znají. Vaše otázky by se měly týkat těchto tematických okruhů:

  1. proč se někdy lidé z venkova smějí Pražanům,

  2. proč Pražané někdy pohrdají životem venkovanů,

  3. rozdíly mezi životem ve městě a na venkově,

  4. sociální a psychologické dopady.

Podmínky plnění: internet, vybrané fotografie, pracovní listy, případně videokamera a mikrofon

Cíl učební činnosti: Žák si má upevnit komunikační kompetence z oblasti problematiky nekonfrontačních rozhovorů, které si procvičoval v předchozích cvičeních. Měl by již umět vysvětlit, v jakých případech lze nekonfrontační typ monologu použít, vyjmenovat jeho základní rysy a v neposlední řadě by měl zvládnout přípravu jeho struktury a následně i jeho realizaci praxi.