Cvičení I.


Cvičení Informativní rozhovor

Formulace učebního úkolu č. 1:

Situace: Denně se setkáváme s mnoha dopravními problémy. Denně jsme svědky dopravních nehod různých účastníků silničního provozu.

Zadání: Připravte informativní dialog s dopravním policistou. Vaše otázky budou směřovat k těmto tématům:

  1. bezpečnost chodců, cyklistů nebo řidičů,

  2. opatření dopravní policie týkající se porušování dopravních předpisů.

Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby, případně mikrofon, běžná videokamera, televizor nebo počítač vybavený softwarem pro přehrávání videa.

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit připravit dialog tak, aby zvládl druhé účastníky komunikace přesně, krátce a objektivně informovat o dané problematice. Dbáme na to, aby v rámci předávání informací uměl odpovědět na otázky – co, kdo, kdy, kde, jak a proč?

Doporučení:

  1. Před zadáním cvičení doporučujeme s žáky rozvést diskuzi na téma „Porušování dopravních předpisů versus dopravní nehody“. Zároveň s nimi můžeme pohovořit i o povinném vybavení cyklistů, případně o vhodné barevnosti oblečení při pohybu cyklistů a chodců na silnicích.

  2. Do cvičení se snažíme zapojit celou třídu. Žáci si nejprve připraví rozhovor ve dvojicích a následně ho před ostatními předvedou.

  3. Všechna cvičení je vhodné natočit a potom žákům videozáznam přehrát. Děti tak získají cennou zpětnou vazbu.

  4. Při hodnocení jednotlivých výkonů se soustředíme nejprve na práci s informací, ale neopomeneme se vyjádřit k využití jazykových prostředků, práci s hlasem a v neposlední řadě se lze zaměřit i na hodnocení komunikace neverbální.

Formulace učebního úkolu č. 2:

Situace: S koncem zimy se řada společností, zástupců památek a jiných organizací snaží nalákat nové návštěvníky. Pro každou novou sezónu proto připravují řadu novinek.

Zadání: Připravte rozhovor s ředitelem nějaké zoologické zahrady. Vaše otázky budou směřovat k těmto tématům:

  1. vstupné,

  2. návštěvní hodiny,

  3. novinky týkající se nových pavilonů,

  4. novinky týkající se nově narozených mláďat,

  5. doprovodné akce a zázemí pro návštěvníky.

Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby, případně mikrofon, dataprojektor, běžná videokamera, televizor nebo počítač vybavený softwarem pro přehrávání videa.

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit připravit dialog tak, aby zvládl druhé účastníky komunikace přesně, krátce a objektivně informovat o dané problematice. Dbáme na to, aby v rámci předávání informací uměl odpovědět na otázky – co, kdo, kdy, kde, jak a proč?

Doporučení:

  1. Žáky požádáme, aby si z domu přinesli fotografie svých domácích mazlíčků, časopisy s fotografiemi zvířat a případně ukázky videozáznamů, které si sami natočili v zoologické zahradě. Ve výuce potom s žáky na téma „Návštěva zoologické zahrady“ diskutujeme. Následně děti rozdělíme do dvojic a přidělíme jim jednotlivé role, které v rámci dialogu budou plnit – tj. ředitel, moderátor, případně návštěvník zoo.

  2. Do cvičení se snažíme zapojit celou třídu. Žáci si nejprve připraví rozhovor ve dvojicích a následně ho před ostatními předvedou.

  3. Cvičení můžeme dále modifikovat zadáním přípravy prezentace pro novináře na výše zadaná témata rozhovorů. Žák si nejprve připraví prezentaci a následně s ostatními bude na své téma diskutovat. Opět tak v tomto cvičení zajistíme aktivní účast celé třídy. Prezentující žák se soustředí na správné předávání informací, ostatní žáci si naopak jako zástupci fiktivních médií procvičují umění klást otázky k dané problematice.

  4. Všechna cvičení je vhodné natočit a potom žákům videozáznam přehrát. Stejně jako v předchozím cvičení ihned provádíme rozbor dialogu nejen po stránce verbální, ale i neverbální.

Formulace učebního úkolu č. 3:

Situace: Chystáte se na letní tábor.

Zadání: Připravte rozhovor se zástupcem organizátora. Vaše otázky budou směřovat k těmto tématům:

  1. informace o pořádající organizaci,

  2. program pobytu na letním táboře,

  3. požadavky na účastníky tábora – co si mají vzít s sebou,

  4. zabezpečení ubytování a stravování.

Podmínky plnění: nastříhané kartičky z papíru, pracovní listy, psací potřeby, případně mikrofon, běžná videokamera, televizor nebo počítač vybavený softwarem pro přehrávání videa.

Cíl učební činnosti: Žák se má naučit připravit dialog tak, aby zvládl druhé účastníky komunikace přesně, krátce a objektivně informovat o dané problematice.

Doporučení:

  1. Vzhledem k jednoduchému tématu můžeme výuku zpestřit seznámením žáků s metodou Brainstorming (metoda získávání nápadů – více např. na http://cs.wikipedia.org/…rainstorming). Žáci se se ve skupině zaměří na generování nápadů k možným otázkám, které následně mohou v informativním dialogu využít.

  2. V rámci cvičení lze aplikovat všechny další pokyny uvedené v sekci „Doporučení“ u předešlých cvičení.