Cvičení Informativní rozhovor
Formulace učebního úkolu č. 1:
Situace: Denně se setkáváme s mnoha dopravními
problémy. Denně jsme svědky dopravních nehod různých účastníků
silničního provozu.
Zadání: Připravte informativní dialog s dopravním
policistou. Vaše otázky budou směřovat k těmto tématům:
- bezpečnost chodců, cyklistů nebo řidičů,
- opatření dopravní policie týkající se porušování dopravních
předpisů.
Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby,
případně mikrofon, běžná videokamera, televizor nebo počítač vybavený
softwarem pro přehrávání videa.
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit připravit
dialog tak, aby zvládl druhé účastníky komunikace přesně, krátce a
objektivně informovat o dané problematice. Dbáme na to, aby v rámci
předávání informací uměl odpovědět na otázky – co, kdo, kdy, kde,
jak a proč?
Doporučení:
- Před zadáním cvičení doporučujeme s žáky rozvést diskuzi na
téma „Porušování dopravních předpisů versus dopravní nehody“.
Zároveň s nimi můžeme pohovořit i o povinném vybavení cyklistů,
případně o vhodné barevnosti oblečení při pohybu cyklistů a chodců na
silnicích.
- Do cvičení se snažíme zapojit celou třídu. Žáci si nejprve
připraví rozhovor ve dvojicích a následně ho před ostatními
předvedou.
- Všechna cvičení je vhodné natočit a potom žákům videozáznam
přehrát. Děti tak získají cennou zpětnou vazbu.
- Při hodnocení jednotlivých výkonů se soustředíme nejprve na
práci s informací, ale neopomeneme se vyjádřit k využití jazykových
prostředků, práci s hlasem a v neposlední řadě se lze zaměřit i na
hodnocení komunikace neverbální.
Formulace učebního úkolu č. 2:
Situace: S koncem zimy se řada společností, zástupců
památek a jiných organizací snaží nalákat nové návštěvníky. Pro
každou novou sezónu proto připravují řadu novinek.
Zadání: Připravte rozhovor s ředitelem nějaké
zoologické zahrady. Vaše otázky budou směřovat k těmto tématům:
- vstupné,
- návštěvní hodiny,
- novinky týkající se nových pavilonů,
- novinky týkající se nově narozených mláďat,
- doprovodné akce a zázemí pro návštěvníky.
Podmínky plnění: pracovní listy, psací potřeby,
případně mikrofon, dataprojektor, běžná videokamera, televizor nebo
počítač vybavený softwarem pro přehrávání videa.
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit připravit
dialog tak, aby zvládl druhé účastníky komunikace přesně, krátce a
objektivně informovat o dané problematice. Dbáme na to, aby v rámci
předávání informací uměl odpovědět na otázky – co, kdo, kdy, kde,
jak a proč?
Doporučení:
- Žáky požádáme, aby si z domu přinesli fotografie svých
domácích mazlíčků, časopisy s fotografiemi zvířat a případně ukázky
videozáznamů, které si sami natočili v zoologické zahradě. Ve výuce
potom s žáky na téma „Návštěva zoologické zahrady“ diskutujeme.
Následně děti rozdělíme do dvojic a přidělíme jim jednotlivé role,
které v rámci dialogu budou plnit – tj. ředitel, moderátor, případně
návštěvník zoo.
- Do cvičení se snažíme zapojit celou třídu. Žáci si nejprve
připraví rozhovor ve dvojicích a následně ho před ostatními
předvedou.
- Cvičení můžeme dále modifikovat zadáním přípravy prezentace pro
novináře na výše zadaná témata rozhovorů. Žák si nejprve připraví
prezentaci a následně s ostatními bude na své téma diskutovat. Opět tak
v tomto cvičení zajistíme aktivní účast celé třídy. Prezentující
žák se soustředí na správné předávání informací, ostatní žáci si
naopak jako zástupci fiktivních médií procvičují umění klást otázky
k dané problematice.
- Všechna cvičení je vhodné natočit a potom žákům videozáznam
přehrát. Stejně jako v předchozím cvičení ihned provádíme rozbor
dialogu nejen po stránce verbální, ale i neverbální.
Formulace učebního úkolu č. 3:
Situace: Chystáte se na letní tábor.
Zadání: Připravte rozhovor se zástupcem organizátora.
Vaše otázky budou směřovat k těmto tématům:
- informace o pořádající organizaci,
- program pobytu na letním táboře,
- požadavky na účastníky tábora – co si mají vzít s sebou,
- zabezpečení ubytování a stravování.
Podmínky plnění: nastříhané kartičky z papíru,
pracovní listy, psací potřeby, případně mikrofon, běžná videokamera,
televizor nebo počítač vybavený softwarem pro přehrávání videa.
Cíl učební činnosti: Žák se má naučit připravit
dialog tak, aby zvládl druhé účastníky komunikace přesně, krátce a
objektivně informovat o dané problematice.
Doporučení:
- Vzhledem k jednoduchému tématu můžeme výuku zpestřit seznámením
žáků s metodou Brainstorming (metoda získávání nápadů – více
např. na http://cs.wikipedia.org/…rainstorming).
Žáci se se ve skupině zaměří na generování nápadů k možným
otázkám, které následně mohou v informativním dialogu využít.
- V rámci cvičení lze aplikovat všechny další pokyny uvedené
v sekci „Doporučení“ u předešlých cvičení.