Ukázky II.


  1. Prezentační dialog

Ukázka A

Situace: Moderátorka M vede prezentační rozhovor s hostem H na téma Sbírka peněz na pomoc pro děti.

M: „Dobrý den, představuji vám Alenu Šváchovou, což je dáma, která pracuje v Nadaci rozvoje občanské společnosti a je manažerkou sbírky Pomozte dětem. Je něco, co všechny dárce spojuje?“

H: „Určitě je to nadšení a dobrovolnictví, se kterým organizují různé akce – festivaly, vystoupení, vánoční trhy. Dělají to dobrovolně a rádi a připojují se tak tím i k té sbírce.“

M: „Takže to je takový apel na naše spojence. Není to příliš pohodlné, žádá to nějaké oběti, nějakou práci, ale připojte se, protože bez spojenců by na tom Kuře nebylo tak dobře, jak na tom je. Kteří dárci jsou pro tebe cennější, ti kteří dávají po padesátikoruně, ale pořád, anebo sbírkaři, kteří udělají jednu monstrózní akci?“

H: „Já myslím, že oboje je dobré. A určitě si ceníme takové té dlouhodobosti, protože jsou spojenci, kteří s námi jdou skutečně celých těch třináct let.“

M: „…tak nakonec Skauty jsme tady dnes představili…“ (pozn.: jde o jiný rozhovor, ve kterém byl představen jeden z dlouhodobých dár­ců)

H: „…nakonec Skauty jsme tady dnes představili… a představili jsme tady taky ty, kteří vybírají vysoké částky, třeba při závodech s autíčky.“

M: „Objevilo se něco zajímavého v chatu? Ptali se lidé výhradně na něco?“

H: „Otázky směřují dvěma směry, jednak kolik se vybírá a kdy jsme dostali třeba nejvyšší příspěvek. A na druhou stranu co s těmi penězi děláme, jak probíhají výběrová řízení a komu jsou ty finanční prostředky určené.“

M: „Myslím, že to taky můžeme zmínit… Jak probíhá to vybírání, které organizaci, které neziskovce pomoci?“

H: „Probíhá to během léta a na podzim. Nestátní neziskové organizace se hlásí do výběrového řízení se svými projekty. Musí to být organizace, které celoročně pracují s těmi cílovými skupinami dětí, které podporujeme. Potom probíhá administrativní kontrola, potom hodnocení u hodnotitelů a nakonec na podzim zasedají v regionech komise, které vybírají pro podporu konkrétní projekty.“

M: „Jaké nejbližší akce Nadace Kuře pořádá?“

H: „Nadace bude v září pořádat akci Kde kuře bydlí a na listopad jsme domluveni společně s Albatrosem (pozn. nakladatelství) a se Čtení pomáhá (pozn. projekt), že bychom udělali charitativní čtecí maraton.“

M: „Tak děkujeme, na shledanou.“

H: „Na shledanou.“

Zdroj: ČT, ČT1– Studio pomozte dětem – o sbírce peněz pro děti, 9. 4. 2012, ČT1
Moderátorka Marcela Augustová, host Alena Šváchová z Nadace rozvoje občanské společnosti


Ukázka B

Situace: Moderátor M vede rozhovor s hostem H na téma Výstava obrazů významného českého malíře a ilustrátora Zdeňka Buriana.

M: „V Galerii U Betlémské kaple začíná výstava obrazů významného českého malíře a ilustrátora Zdeňka Buriana, který je dodnes považován za jednoho z nejvýznamnějších ilustrátorů pravěku. Se mnou již je tu kurátor výstavy, Andrej Boloňský, hezký dobrý den.“

H: „Dobrý den.“

M: „Jak se Burian dostal k tomu, že začal ilustrovat pravěk jako takový?“

H: „Začalo to právě Štorchovou povídkou, která vyšla ve Vilímkově nakladatelství, a na základě této povídky, těchto ilustrací, které viděl profesor Augusta, tak oslovil Buriana, aby spolu začali dělat takzvané rekonstrukce. Ty rekonstrukce, to byla věc, kdy na základě nějakých kosterních skladeb a předešlých rekonstrukcí jiných autorů tito dva autoři dávali dohromady obraz pravěku. Ten obraz pravěku se několikrát měnil, některé obrazy byly několikrát přemalovávané podle toho, jak se vědci dostávali k novým informacím, tak se měnily i ty obrazy. Tady na výstavě je několik krásných příkladů.“

M: „Burian byl také vášnivý tramp, tak jak se to podepsalo na jeho tvorbě?“

H: „Burian se věnoval trampingu od svých mladistvých let, začal trampovat v obtížné životní situaci, kdy opustil Akademii poté, co tam strávil pouze rok, rodinu měl na Moravě a ocitl se sám. Trampové a ty osady, na které začal jezdit, tak mu poskytli nové přátele, novou rodinu, o které se mohl opřít. On se ponořoval do svého vlastního světa, ve kterém byl doma, v našem reálném světě se dobře necítil, dokázal neuvěřitelným způsobem prožít právě to, co se dělo někde ve fantazii toho příběhu, té literární předlohy, a to je právě to, co je na tom okouzlující – na těch jeho ilustracích. Je to to, že Burian prostě dokáže přenést ten příběh. On dokáže tomu čtenáři evokovat přesně to, co se děje do nejmenších detailů. On do toho dokáže dát pohyb, a to je právě dané také tou technikou kvaše, protože kvaš je stará technika, která je založena na akvarelu, do kterého se přidává běloba, a tím pádem ty barvy jsou takové sytější a dostává se do toho právě světlo a dostává se do toho pohyb. Ty ilustrace jsou neuvěřitelně plastické a úplně evokují jakoby nějakou reálnou situaci. A on ještě dokázal vždycky nakousnout tu situaci, ale nedovyprávět ji, což je neuvěřitelně zajímavé potom pro toho čtenáře, protože si může domýšlet.“

M: „Cestoval Burian také za hranice? Protože on častokrát maloval třeba Indiány, tak podíval se vůbec někdy za nimi?“

H: „No, moc ne. On v podstatě nevyjížděl. Ani nemohl, to prostě byly výlety do pravěku, to byly výlety do minulosti. A to se často týkalo i těch ilustrací. A je třeba říci, že když například pracoval ve Vilímkově nakladatelství, tak to byla práce, on tomu říkal otročina. On musel opravdu na osm hodin do práce, ráno nastoupil, v poledne odevzdal práci, ilustroval, ať už to bylo cokoliv, mohly to být věci, které ho třeba ani nezajímaly.“

M: „Já vám mockrát děkuji za rozhovor a tolik tedy o výstavě, která se otevírá v Galerii U Betlémské kaple.“

Zdroj: ČT, Studio 6 – V Galerii U Betlémské kaple začíná výstava obrazů významného českého malíře a ilustrátora Zdeňka Buriana (kráceno)
Moderátor/redaktor Oldřich Borůvka, host kurátor Andrej Boloňský