Teorie a jak na to? IV.


Naše záměry, proč s někým vůbec hovoříme, můžeme rozdělit do několika tematických okruhů. Pro lepší názornost uvádíme podrobný přehled možných komunikačních cílů.

Doporučení:
1. S žáky nejprve diskutujeme o tematických okruzích, kterých se naše dialogy v běžném životě mohou týkat.


2. Ještě před tím, než začneme s teoretickým výkladem, rozdáme žákům tzv. slepou variantu tabulky Okruhy rozdělení dialogů podle komunikačního cíle (viz níže) a požádáme je, aby dle svého uvážení sami doplnili k daným tematickým okruhům odpovídající komunikační cíl. Výsledky s žáky následně rozebereme a porovnáme s již navrženou tabulkou Marie Čechové.

Pomůcky: vytištěná slepá varianta tabulky Okruhy rozdělení dialogů podle komunikačního cíle, případně další poznámkový aparát



Slepá varianta Okruhy rozdělení dialogů podle komunikačního cíle

Tematický okruh Komunikační cíl
Společenská konverzace  
Sdělení vyžadující jistotu  
Hodnotící sdělení  
Potřeba něco získat  
Snaha něco poskytnout  
Vyjádření vůle  
Vyjádření stanoviska  
Reakce na výrok komunikátora  
Vyjádření nesouladu  
Vyjádření pocitu                                                                                


Okruhy rozdělení dialogů podle komunikačního cíle (Čechová, M., 1998)

Tematický okruh Komunikační cíl
Společenská konverzace poděkování, pochvala, omluva, politování, soustrast
Sdělení vyžadující jistotu zpráva, oznámení, tvrzení, domněnka
Hodnotící sdělení charakteristika, hodnocení, kritika
Potřeba něco získat prosba, žádost, požadavek
Snaha něco poskytnout nabídka, slib, návrh, rada, upozornění
Vyjádření vůle výzva, pokyn, pobídka, rozkaz, zákaz
Vyjádření stanoviska vysvětlení, zdůvodnění, podmínka
Reakce na výrok komunikátora překvapení, údiv, souhlas, pochybnost, nesouhlas
Vyjádření nesouladu odmítnutí, námitka, výtka, výčitka, varování
Vyjádření pocitu radost, uspokojení, rozpaky, obavy, rozčilení