Teorie a jak na to? XII.

Argumenty jsou důležité!

V konečném výčtu dovedností, které by žáci v rámci dialogu měli dobře ovládat, ještě chybí umění argumentace.

Co je vlastně argument?
Argument je informace, kterou v dialogu používáme jako důkaz, který podporuje naše tvrzení. Měl by tedy druhé účastníky rozhovoru přesvědčit nebo chcete-li utvrdit, že to co říkáme, je pravda nebo naopak vyvrátit nepravdivost tvrzení jiných.


Jak se dá argumentovat?

Doporučení:
1. Žákům vysvětlíme, že argumentovat není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Opětovně jim zdůrazníme důležitost poctivé přípravy. Před rozhovorem je třeba pečlivě prostudovat všechny dostupné materiály a získat co nejvíce informací o člověku, který se bude dialogu účastnit.

2. Žákům doporučíme, aby v rámci vyhledávaní potřebných informací využili všechny dostupné zdroje – tj. internet, noviny, knihy apod.. Čím více toho budou vědět, tím méně pak budou zaskočeni.

Pomůcky: počítač s připojením na internet, poznámkový aparát

V následující tabulce nabízíme možnosti, na nichž se dá argumentaci před plánovaným rozhovorem postavit.



Možnosti postupů při argumentaci

Argumentační postup Jak to udělat Příklad
Uvedeme konkrétní příklad ukážeme na konkrétním příkladu, necháme vyzkoušet Tento nůž je vhodný na krájení všech druhů potravin. Podívejte se, jak lehce s ním jde krájet chléb, maso i zeleninu.
Argumentujeme příčinou uvedeme, proč se něco stalo a potom zmíníme důsledek V zimě se teploty pohybovaly kolem mínus dvaceti stupňů, proto řada zahradních rostlin umrzla.
Argumentujeme důsledkem nejprve řekneme, co se stalo a pak teprve vysvětlíme proč Při dopravní nehodě přišel o život chodec. Narazilo do něj totiž osobní auto, které řídil opilý řidič.
Srovnáváme dvě různé věci snažíme se najít podobnost určitých souvislostí Přijímacích zkoušek se bát nemusíš. Když je zvládli udělat všichni tvoji spolužáci, zvládneš je udělat i ty.
Zdůvodňujeme na základě určitých znaků hledáme určité znaky, které se vyskytují v konkrétních situacích společně Holčička si nesla velkou obruč, švihadlo a kužele – zřejmě se věnuje moderní gymnastice.
Usuzujeme z množství jednotlivých faktů závěr vyvodíme z pozorování jednotlivých věcí či dějů Na Medarda pršelo v roce 2009, 2010 i v roce 2011. Za poslední tři roky pokaždé na Medarda pršelo.
Odvozujeme z výsledků pozorování od předpokladů odvodíme závěr Lukáš bývá většinou doma kolem čtrnácté hodiny. Přes stěnu je často slyšet, jak hraje na flétnu. Je čtrnáct hodin a z bytu, kde Lukáš bydlí, je slyšet flétna. Lukáš je doma.