Argumenty jsou důležité!
V konečném výčtu dovedností, které by žáci v rámci dialogu měli dobře ovládat, ještě chybí umění argumentace.
Co je vlastně argument?
Argument je informace, kterou v dialogu používáme jako
důkaz, který podporuje naše tvrzení. Měl by tedy druhé účastníky
rozhovoru přesvědčit nebo chcete-li utvrdit, že to co říkáme, je pravda
nebo naopak vyvrátit nepravdivost tvrzení jiných.
Jak se dá argumentovat?
Doporučení:
1. Žákům vysvětlíme, že argumentovat není tak jednoduché, jak by se
na první pohled mohlo zdát. Opětovně jim zdůrazníme důležitost poctivé
přípravy. Před rozhovorem je třeba pečlivě prostudovat všechny dostupné
materiály a získat co nejvíce informací o člověku, který se bude dialogu
účastnit.
2. Žákům doporučíme, aby v rámci vyhledávaní potřebných informací využili všechny dostupné zdroje – tj. internet, noviny, knihy apod.. Čím více toho budou vědět, tím méně pak budou zaskočeni.
Pomůcky: počítač s připojením na internet, poznámkový aparát
V následující tabulce nabízíme možnosti, na nichž se dá argumentaci před plánovaným rozhovorem postavit.
Možnosti postupů při argumentaci
Argumentační postup | Jak to udělat | Příklad |
Uvedeme konkrétní příklad | ukážeme na konkrétním příkladu, necháme vyzkoušet | Tento nůž je vhodný na krájení všech druhů potravin. Podívejte se, jak lehce s ním jde krájet chléb, maso i zeleninu. |
Argumentujeme příčinou | uvedeme, proč se něco stalo a potom zmíníme důsledek | V zimě se teploty pohybovaly kolem mínus dvaceti stupňů, proto řada zahradních rostlin umrzla. |
Argumentujeme důsledkem | nejprve řekneme, co se stalo a pak teprve vysvětlíme proč | Při dopravní nehodě přišel o život chodec. Narazilo do něj totiž osobní auto, které řídil opilý řidič. |
Srovnáváme dvě různé věci | snažíme se najít podobnost určitých souvislostí | Přijímacích zkoušek se bát nemusíš. Když je zvládli udělat všichni tvoji spolužáci, zvládneš je udělat i ty. |
Zdůvodňujeme na základě určitých znaků | hledáme určité znaky, které se vyskytují v konkrétních situacích společně | Holčička si nesla velkou obruč, švihadlo a kužele – zřejmě se věnuje moderní gymnastice. |
Usuzujeme z množství jednotlivých faktů | závěr vyvodíme z pozorování jednotlivých věcí či dějů | Na Medarda pršelo v roce 2009, 2010 i v roce 2011. Za poslední tři roky pokaždé na Medarda pršelo. |
Odvozujeme z výsledků pozorování | od předpokladů odvodíme závěr | Lukáš bývá většinou doma kolem čtrnácté hodiny. Přes stěnu je často slyšet, jak hraje na flétnu. Je čtrnáct hodin a z bytu, kde Lukáš bydlí, je slyšet flétna. Lukáš je doma. |