Ukázka A
Situace: Moderátorka M vede nekonfrontační rozhovor s hostem H na téma Klasika pro děti.
M: „Nebojte se klasiky. To je název unikátního projektu, který má dětem přiblížit svět klasické hudby. Přestože je Česko velmocí, pokud jde o počet a úroveň základních hudebních škol, přetrvává u nás předsudek o klasické hudbě. Naším hostem je hlavní manažer reformy základních uměleckých škol Jiří Stárek, dobrý večer.“
H: „Dobrý den.“
M: „České lidušky, jak se říká základním uměleckým školám, čekají tedy zásadní změny, vy jste pod nimi podepsán. Co podle vás na dnešní podobě těch škol nevyhovuje?“
H: „No, já musím říci, že ten systém uměleckého vzdělávání českých zemí je poměrně unikátní a ta návaznost, jak já říkám třístupňového uměleckého vzdělávání, kdy ze základních uměleckých škol přecházejí děti na konzervatoře a pak na Akademii múzických umění, tak je skutečně unikátní. A nejenom, že on je i účelný, ale on je i velice efektivní.“
M: „Kdy změny začnou platit a co znamenají pro učitele?“
H: „Tak změny by měly začít platit od 1. září 2012, a jak jste správně řekla, ty hlavní změny budou na učitelích, protože ta naše reforma aspoň tak, jak my jsme jí pojali, není postavená na změnách nějakého systému, ale spíš na tom, abychom uvolnili ruce učitelům, aby už nemuseli učit podle například podle současných učebních plánů a učebních osnov, které pocházejí ze 70. let minulého století.“
M: „V reportáži jsme slyšeli paní učitelku z vaší školy, že pro seznámení s klasickou hudbou je tedy nejlepší takový ten starší školkový věk. Ona sama se už léta práci s takto malými dětmi věnuje. Je mezi ostatními učiteli výjimkou?“
H: „Ne, určitě ne, určitě ne. Naopak já si myslím, že právě jakoby směřování dětí k vážné hudbě i od těch úplně nejmenších je docela v pořádku, protože.“
M: „A je to běžný už dnes trend?“
H: „Není to úplně běžný trend a záleží na konkrétním učiteli. A já si myslím, že umělecké vzdělání by určitě nemělo žáky, žáky posouvat k tomu, že, oni totiž, jak já říkám, děti jsou vždycky v pořádku a teprve studiem a dalšími věcmi je tak trošku někdy připravujeme o nadání.“
M: „Děkuji vám za rozhovor a za návštěvu ve studiu, na shledanou.“
Zdroj: ČT, Události, komentáře – Klasika pro děti,
2. 4. 2012 (kráceno)
Moderátorka Daniela Drtinová, host Jiří Stárek, ředitel Základní
umělecké školy v Praze 10
Ukázka B
Situace: Moderátorka M vede nekonfrontační dialog s hostem H na téma Dovolená Dary Rolins.
M: „Darčo, koukám, že jsi taková trošku opálená, říkám si, jestli jsi byla celý večer zavřená v solárku, nebo snad někde v exotice.“
H: „Byla jsem na dovče na Bali, a je to tedy na mně trošku znát, taky jsem se vylekala, že jsem nějak víc opálená než všichni kolem mně.“
M: „Jakým způsobem to takto vzniklo?“
H: „Tím, že jsme tam byli měsíc, tak i když jsme se sluníčku vyhýbali, tak schovat se bylo dost nemožné. A já se opaluji dost rychle. A tak nějak se to vyvedlo.“
M: „Jaké je Bali, jaká je to země, líbilo se ti tam?“
H: „Já jsem ještě neviděla hezčí zemi, byla jsem extrémně spokojená, nadšená. Krásná destinace, krásní lidé.“
M: „Měl to být hlavně odpočinek, než odstartují finálová kola soutěže Hlas. Odpočinula sis?“
H: „Myslím, že jo, protože měsíc je dost dlouhá doba a také Bali je dostatečně vzdáleno na to, aby nebyl důvod k tomu zvedat telefon a někomu vysvětlovat, že eventuálně něco udělám nebo ne, protože jednoduše je to fakt dálka. Supr dovča.“
Zdroj: Super.cz, redaktorka Super.cz, host Dara Rolins