Cvičení II.


Cvičení Prezentační rozhovor

Formulace učebního úkolu č. 1

Situace: V Praze na jednom z velkých stadionů brzy vystoupí písničkář Tomáš Klus, který vede tuzemskou hitparádu s albem Racek.

Upozornění:
Prezentační rozhovor předpokládá, že o dané osobnosti zjistíme opravdu co nejvíc, včetně dalších plánů a záměrů do budoucna. Vzhledem k tomu, že známé osobnosti dávají rozhovory docela často, je nutné, abychom si pro ně vždy připravili zajímavé otázky, které se neobjevují v každém rozhovoru.

Zadání: Představte Tomáše Kluse lidem, kteří ho ještě neznají. Vaše otázky se budou týkat těchto témat:

  1. jeho dosavadní osobní život a studia,

  2. hudební žánr,

  3. jeho hudební tvorba,

  4. jeho dosažené úspěchy.

Podmínky plnění: internet nebo tištěná média s rozhovory s Tomášem Klusem, pracovní listy, psací potřeby, dataprojektor, případně videokamera

Cíl učební činnosti: Žák si má zopakovat a procvičit zásady prezentačního dialogu.

Doporučení:

  1. K nácviku prezentačního dialogu je zvoleno téma, které je pro danou věkovou skupinu žáků blízké. Před samotným cvičením žákům znovu připomeneme, v čem se prezentační dialog liší od ostatních typů dialogů. Připomeneme, v jakých situacích takovýto dialog používáme.

  2. Žáky můžeme nejprve motivovat uvedením aktuálních zajímavostí ze života známého zpěváka. Dále je necháme na internetu vyhledat např. jeho oficiální webové stránky, kde mohou načerpat další informace, které mohou následně v dialogu využít.

  3. Zajímavým doplněním vyučovací hodiny může být i příprava powerpointové prezentace k probírané tématice.

Formulace učebního úkolu č. 2

Situace: V České republice začal fungovat nový mobilní operátor. Pro své zákazníky připravil velmi zajímavou nabídku, která je cílena zejména na mladou generaci a týká se prodeje nejnovějšího modelu dotykového telefonu.

Zadání: Připravte prezentační rozhovor se zástupcem mobilního operátora. Vaše otázky se budou týkat těchto témat:

  1. představení nejnovějšího modelu dotykového telefonu,

  2. podmínky zajímavé nabídky operátora,

  3. cena dotykového telefonu.

Podmínky plnění: internet nebo propagační letáky jakéhokoliv z mobilních operátorů, poznámkový blok, dataprojektor, případně videokamera

Cíl učební činnosti: Žák si procvičí zásady prezentačního dialogu, zopakuje si dovednosti, které již získal na základě zkušeností z předchozího cvičení a na základě zpětné vazby vyučujícího, případně i spolužáků, se bude snažit eliminovat chyby, kterých se v předchozím cvičení dopustil.

Doporučení: V případě, že nemáme k dispozici internet nebo propagační materiál mobilního operátora, lze si případné nabídky operátora před zadáním úkolu vymyslet. Žáci si nejprve dialog připraví ve dvojicích (zapojíme tak do cvičení celou třídu). Rozdělení rolí je nejprve vhodné nechat na uvážení žáků. Po cvičení lze role prostřídat. V druhé fázi cvičení učitel vybere 3 dvojice, které prezentační dialog předvedou před svými spolužáky. Abychom do práce zapojili všechny žáky, zbytek třídy bude vystupovat v roli porotců, kteří vyhodnotí nejlepší dvojici.


Formulace učebního úkolu č. 3

Situace: Na návštěvu se k vám chystá kamarád ze zahraničí. Předem vás informoval o tom, že chce navštívit Pražský hrad.

Zadání: Připravte rozhovor s odborníkem na památky, udělejte s ním prezentační rozhovor o této pražské dominantě a poté ji lehce představte kamarádovi z ciziny. Vaše otázky se budou týkat těchto témat:

  1. historie Pražského hradu,

  2. architektura,

  3. zajímavosti,

  4. aktuální informace o možných prohlídkách a pořádaných akcích.

Podmínky plnění: fotografie památek, internet, propagační materiály pro cizince, případně natočený videozáznam z výletu na Pražský hrad

Cíl učební činnosti: Žák si má upevnit znalosti a dovednosti, které získal studiem teorie o zásadách prezentačního dialogu a procvičil si je v předchozích cvičeních.

Doporučení:

  1. V rámci prohloubení znalostí o památkách Pražského hradu můžeme žákům předem zadat přípravu referátu, který se daného tématu týká. Prezentační rozhovor se jim v hodině pak bude mnohem lépe a rychleji připravovat.

  2. Velice atraktivní a zajímavou činností by pro žáky mohl být dobrovolný domácí úkol, který by spočíval v natočení krátké reportáže z výletu na Pražský hrad, kterou před nácvikem prezentačního rozhovoru můžeme využít. Nebudeme trvat na kvalitě obrázků, ale spíše na prohloubení vědomostí žáků takovou formou, která je bude bavit. Při natáčení lze použít běžnou videokameru nebo mobilní telefon. Natáčení reportáže se žákům může tematicky hodit nejenom v hodinách českého jazyka a komunikační výchovy, ale také například v hodinách občanské výchovy, dějepisu a informatiky.