Cvičení III.

MĚSTSKÁ MLUVA

Učební úkol A

Formulace učebního úkolu: Poznáte, ve kterém městě se takto mluví? Zkuste přeložit uvedený text (případně do spisovné češtiny).

Podmínky plnění: počítač připojený k internetu, dataprojektor, pracovní listy, na kterých bude vytištěno cvičení

Cíl učební činnosti: Žák se má hlouběji seznámit s jazykovými prostředky hantecu.

Když peče kula, tak hópnem na šalinu a přes štatl pila s muklama a kocnama na prígl.

Pokud si žáci nejsou jisti po textové ukázce, lze použít doplňující video ke cvičení: ukázka hantecu se spisovně českým přepisem.

Ukázka hantecu (reklama) zde: http://www.youtube.com/watch?…

Utřel sem pysk v Kerfuru. Včeraj, jak sem jel rano lokalku na šichtu, sem ešče poloslepy kuknul z okna a co něvidim – řada aut jak cyp od Imperijalu až po Frydlanske mosty. Už sem se těšil, že uvidim jakesik rozflakane žďorby na štyrech kolach od hňupu, co jezďa jak prasata a nědodržuju vyhlašku, a nebo aji jakesik dojebane krvave zněuznane zavodniki formule jedna, ale nic! Řada až ku kulturaku a socijalce a ešče dal.

Doplňující video ke cvičení: Uvedený text jako ukázka ostravské mluvy zde: http://www.youtube.com/watch?…

Řešení:
V první ukázce se jedná o brněnský hantec. Převod do spisovného jazyka:

Když svítí slunce, tak nastoupíme do tramvaje a jedem přes město s děvčaty a chlapci na přehradu.

V druhé ukázce se jedná o ostravskou mluvu. Převod do spisovného jazyka:

Včera, když jsem jel vlakem do práce, jsem se ještě poloslepý podíval z okna a co nevidím – řada aut až hrůza od hotelu Imperiál až po Frýdlantské mosty. Už jsem se těšil, že uvidím nějaké rozbité kusy na čtyřech kolech od hlupáků, co jezdí jako prasata a nedodržují vyhlášku a nebo i nějaké do krve rozbité zneuznané závodníky formule jedna, ale nic! Řada až ke kulturnímu domu a budově sociálního zabezpečení a ještě dál.


Učební úkol B

Formulace učebního úkolu: Vymyslete 2 souvětí, která převedete do hantecu. Poté jednu větu přečtěte spolužákům, kteří se budou snažit odhadnout, jaký je smysl dané věty. Inspirovat se můžete touto ukázkou:

Můžete využít tyto online slovníky hantecu:
http://www.hantec.cz/…/slovnik.htm
http://www.computercare.cz/hantecabc.php?…,
http://www.hantec-pgnext.estranky.cz/…keho-hantecu.

Podmínky plnění: počítač připojený k internetu, dataprojektor, pracovní listy, na kterých bude vytištěno cvičení

Cíl učební činnosti: Žák se má hlouběji seznámit s jazykovými prostředky hantecu.

Řešení:
Tento úkol je vhodné zařadit jako domácí tak, aby měli žáci čas a příležitost pracovat s internetovými zdroji. Jednak se podrobněji seznámí s jiným jazykovým kódem a budou nuceni pracovat se sekundární literaturou. Tento úkol lze obměňovat na libovolný počet vět. Žáci mohou také vytvořit malé skupinky a sestavit společně souvislejší text, např. po vzoru ukázky hantecu: http://www.youtube.com/watch?….