Nejprve necháme žáky si uvědomit, zda vědí, jakým způsobem se národní jazyk dělí. Po krátké diskuzi vysvětlíme základní princip rozdělení na spisovnou a nespisovnou češtinu. Je třeba zdůraznit, že hovorová čeština je součástí spisovného jazyka, nikoliv nespisovné mluvy. Je vhodné uvést vícero příkladů a ukázat na rozdíl mezi hovorovou, neutrální a knižní podobou jazyka (např. moct, péct je dnes neutrální, zatímco moci, péci knižní apod.).
Vhodné je připomenout existenci základních jazykových příruček spisovného jazyka – např. Slovník spisovné češtiny, Pravidla českého pravopisu apod. Kromě toho lze připomenout internetové zdroje, které mohou žáci využívat při přípravě na hodiny češtiny – např. Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český – http://prirucka.ujc.cas.cz/, kde mohou žáci vyhledávat většinu pravopisných a tvaroslovných jevů pomocí zadávání klíčových slov.
Poté je třeba vysvětlit rozdíl mezi dialektem a sociolektem. Dialekty se člení na principu územního výskytu, sociolekty na principu společenského zařazení.
Shrnutí