Cvičení I.


Čtení řeči těla I.

Motivace:

Máte pocit, že už umíte správně číst řeč těla? Výborně! Hned to vyzkoušíme přímo v praxi. V následujících videoukázkách máte projev 3 řečníků, kteří se vám snaží něco sdělit verbálně (prostřednictvím slov) a neverbálně (prostřednictvím řeči těla). Nás v tuto chvíli budou zajímat spíše tělesné signály.

Úkol 1

Formulace učebního úkolu:

  1. Nejprve si připravte tužku a papír, abyste si mohli dělat podrobné poznámky.

  2. Potom si prohlédněte všechny varianty připravených ukázek bez zvuku a pokuste se na papír napsat, co vám dotyčný řečník vlastně sděloval.

Poznámka:

  1. Žáky vedeme k tomu, aby se postupně naučili vnímat veškeré tělesné signály sledovaného objektu jako celek. Při zadávání úkolu je upozorníme, že nic od sebe nelze oddělit. Nemůžeme posuzovat například gesta, aniž bychom sledovali mimiku. Důležitou úlohu zde hraje i chůze, náklon těla a udržování očního kontaktu s publikem.

  2. Nejprve žáky necháme v klidu sledovat variantu video-ukázky bez zvuku. Pro zpestření výuky lze celý úkol pojmout jako hru. Každý s žáků se vžije do role divadelního dramaturga a v návaznosti na podrobnou analýzu řeči těla bude mít za úkol každému ze sledovaných aktérů napsat text, který by měl podle výsledků sledování jeho řeči těla, říkat publiku verbálně. Tento text každý z žáků přečte nahlas.

  3. Žáky necháme zhlédnout variantu ukázky se zvukem.

  4. Následně s žáky diskutujeme o tom, proč určité tělesné signály vnímali tak, jak je jejich postava měla v divadelní hře verbálně prezentovat. Nezapomeneme zhodnotit, komu se jako dramaturgovi mluvený text nejlépe povedl a proč?

Podmínky plnění: poznámkový aparát, počítač, případně vytištěné pracovní listy


Videoukázka A

Varianta bez zvuku

Varianta se zvukem


Doporučení:

Při výuce nezapomeneme znovu připomenout hodnoticí kritéria čtení řeči těla, se kterými se žáci seznámili v teoretické části studijní opory. Pozornost by měla být věnována celkové energii sledovaného objektu, otevřenosti používaných gest, způsobu, jakým jsou do komunikace zapojováni příjemci předávané informace, emočnímu napětí, souladu mimiky a používaných gest a v neposlední řadě i využití prostoru apod.


Pomocné otázky:

Projev dívky, který jsme v ukázce sledovali, na nás působí spíše pozitivně nebo negativně?

Jakou náladu podle vás dívka má a podle čeho to poznáme?

Používá spíše otevřená nebo uzavřená gesta? Můžete podle ukázky nějaká gesta předvést a okomentovat?

Jakým způsobem dívka udržuje kontakt s publikem?

Čeho by se tato dívka ve svém projevu měla vyvarovat a proč?


Videoukázka B

Varianta bez zvuku

Varianta se zvukem


Pomocné otázky:

V čem se liší řeč těla sledovaného chlapce od řeči těla dívky z ukázky A?

Svým neverbálním projevem na nás chlapec působí spíše jako nejistý, smutný nebo jako sebevědomý člověk?

Co byste chlapci z hlediska řeči jeho těla vytkli a co naopak pochválili?

Jakým způsobem si chlapec udržuje pozornost publika? Co ve svém neverbálním projevu často používá?


Videoukázka C

Varianta bez zvuku

Varianta se zvukem


Pomocné otázky:

Jak na vás působí chlapec v ukázce C? Je spíše sebevědomý a vyrovnaný nebo nejistý a skromný? Proč?

Jaká chlapcova gesta na nás působí spíše nejistě? Můžete je předvést?

Kterými signály těla si chlapec před publikem dodává odvahu?

Jaké neverbální chování byste chlapcovi doporučili, aby vypadal více sebevědomě?



Shrnutí

  1. Žák by měl umět charakterizovat techniku zrcadlení.
  2. Měl by si být vědom, že úprava zevnějšku s neverbální komunikací úzce souvisí a výrazným způsobem ovlivňuje mínění druhých.
  3. Měl by vědět, že správné používání neverbální komunikace v mluveném veřejném projevu se dá naučit a kontrolovat.