Teorie a jak na to? IV.

Zahaleno tajemstvím

V této kapitole žákům vysvětlíme rozdíl mezi vědomím a podvědomím (respektive nevědomím).

Zdůrazníme, že naše tělesné signály (sdělení v řeči těla) jsme schopni ovládat jen částečně. Řada těchto sdělení totiž probíhá na základě reakce našeho podvědomí – tedy mimo naši normální úroveň vnímání. Často ani nevíme, proč v určitých situacích (například když máme trému) naše tělo určitým způsobem reaguje.

Žáky lze motivovat k zájmu o probíranou problematiku uvedením nějakého příkladu či zajímavosti, která se reakcí souvisejících s naším podvědomím týká.

Příklad motivace:

Možná vás překvapí, že děti do věku tří let při předávání informací spoléhají především na mimoverbální komunikaci. V této době umí řeč těla dobře číst a prakticky používat. Později se však začnou soustřeďovat více na komunikaci verbální.

Následně žáky seznámíme s tím, že pokud chceme alespoň částečně odhalit tajemství řeči těla, musíme zaměřit svoji pozornost na signály, které na základě svých předchozích zkušeností umíme rozluštit.

Připomeneme, že „číst“ řeč těla se dá naučit, ale tato dovednost vyžaduje neustálé procvičování pravidelným sledováním různých komunikačních situací, studiem odborné literatury a praktickým nácvikem čtení tělesných signálů v hodinách komunikační výchovy nebo ve speciálních kurzech, které se neverbální komunikací zabývají.