Chyby v řeči těla a jak se jich zbavit
Doporučení:
Na následujících fotografiích můžeme žákům demonstrovat chyby, kterých se začínající řečníci dopouštějí. Od celkové neupravenosti až po ruce v kapsách se s těmito negativními tělesnými signály stále ještě často setkáváme, a to dokonce i v médiích, která by žákům naopak měla „nastavovat“ takový obraz, aby se s ním mohli v pozitivním slova smyslu ztotožnit. V řadě případů to však tak není.
Žáky tedy u každého z uvedených případů upozorníme na nevhodnost využívání daných gest a signálů a výklad doplníme i tzv. dobrou radou, jak se v té či které komunikační situaci zachovat.
Chyba číslo 1
Neupravený účes
Pamatujte, že to jak vypadáte, o vás ledacos vypovídá. Dobrý řečník by měl působit důvěryhodným dojmem. K tomu výrazně přispívá i upravený zevnějšek. A navíc, nevadí vám na této fotografii kromě neučesaných vlasů ještě něco? No ano, vidíme pouze jedno oko.
Dobrá rada: Základem úspěšné řeči těla je udržování očního kontaktu s ostatními účastníky komunikace. Do očí vám prostě musí být vidět – do obou očí!
Chyba číslo 2
Tahání za různé části oděvu
Chytat se za spodní okraj košil a triček, pohrávat si s volánky na sukních, hrát si s knoflíky u košile či kalhot, to se přece nedělá. Nejenom že se u této činnosti často hrbíte, ale uvědomte si, že ani vaše oblečení pak nevypadá příliš dobře.
Dobrá rada: Dobrý řečník ví, že je osobnost, a nepotřebuje v rámci svého projevu před ostatními stát, jako by si zapomněl spodní díl oblečení. Více si věřte. Nestahujte kalhoty, když brod je ještě daleko, a uvědomte si, že můžete používat řadu otevřených gest, která vám pomohou ostatní přesvědčit, že vy na to opravdu máte.
Chyba číslo 3
Pohrávání si s vlasy
Ale, ale, zase se chytáme nějaké opory? Vlasy vás určitě nezachrání. Stůjte na pevných nohách a neničte si hezký účes. Zbytečně tak u ostatních ztrácíte body.
Dobrá rada: Uvolněte se a uvědomte si, že když to zvládli ostatní, vy to také dokážete. Soustřeďte se na práci rukou. Pokud vás ještě stále neposlouchají, neházejte flintu do žita. Zvolte výchozí pozici. Držte je spíše volně podél těla. Nebudou mít tendenci dělat věci, které nemají.
Chyba číslo 4
Solení
Dali jste ruce podél těla a ony vás zase zradili? A co dělají prsty? Že byste se rozhodli pořádně osolit nějaké jídlo? Ale kdepak. Nervozita opět zapracovala. Paže už vás poslouchají, ale prsty jasně naznačují, že úporně přemýšlíte o tom, co budete ostatním říkat.
Dobrá rada: Zkuste si občas vědomě překontrolovat, co vaše prsty dělají. Stůjte vzpřímeně, ruce držte volně podél těla a prostředníkem každé ruky se občas jemně dotkněte svého stehna. Proč prostředníkem? Protože z pohledu toho, kdo vás sleduje, to není vidět. Budete vypadat klidně a profesionálně.
Chyba číslo 5
Škrábání a drbání se
Vaše nervy praskají ve švech? Centrální počítač se zbláznil a dává vám signál, abyste se podrbali? Opravdu to proti nervozitě pomáhá? Samozřejmě že ne. Opět se jedná o vaši nejistotu – o strach, že se vám něco nepovede.
Dobrá rada: Nebojte se, o řeči těla už přece něco víte. Zvedněte tu ruku také někdy, ukažte na někoho nebo na něco, udělejte krok dopředu a položte přítomným třeba řečnickou otázku. Uvidíte, že vaše tělo začne reagovat přirozeně. Nejste přeci „na hanbě“, abyste stáli takto svázaní a ustrašení.
Chyba číslo 6
Pohrávání si s náramkem
Všechna čest a sláva, váš náramek, prstýnky i řetízky jsou moc hezké. Ale nosíte je pro ozdobu, anebo proto, abyste při svém veřejném projevu vypadali, jako když se tonoucí stébla chytá? Tím, že si nervózně s řetízky pohráváte, jenom upozorňujete na skutečnost, že jste nervózní a nejistí.
Dobrá rada: Více si věřte a svůj mozek zaměstnejte myšlenkami o obsahu vašich slov. Pak nebude mít čas úkolovat ruce nesmyslnými pohyby. Nejste-li zatím schopni vlastní vědomé zpětné kontroly, raději si řetízky, náramky a podobné ozdoby nechte doma. Nebude vás to ke hraní svádět.
Chyba číslo 7
Ruce za zády
Velká chyba! Na ruce vám vždy musí být vidět. Jen se podívejte, jak na vás tato fotografie působí. Co asi za zády schováváte? V případě očekávaného souboje bychom si mohli myslet, že za zády skrýváte nějakou zbraň, ale i teď se cítíme v ohrožení. Proč nevidíme vaše dlaně? Není to náhodou proto, že nechcete prozradit, že jste něco provedli, že nám neříkáte úplně všechno, prostě, že máte strach z odhalení?
Dobrá rada: Během komunikace nikdy ruce neschovávejte. Naopak se snažte, aby vám bylo co nejvíce vidět do dlaní. Vždyť ukázáním dlaně druhému podvědomě říkáme, že mluvíme pravdu, dali bychom mu poslední sousto chleba, i kdyby na nás samotné nezbylo. Podáváme jasnou zprávu o tom, že nikoho nechceme ohrozit a jsme otevřeni jeho názorům a myšlenkám.
Chyba číslo 8
Ruce v kapsách
V modelingu je to sice módní póza a ruce do kapes si dokonce dávají i někteří moderátoři, ale v rámci veřejného vystoupení to nikdy nesmíte udělat. Ruce v kapsách na ostatní působí jako neúcta a navíc je jasné, že jste buď frajírci, kteří tímto postojem ve skutečnosti „zakrývají“ svoji nejistotu, anebo opět něco skrýváte.
Dobrá rada: Pamatujte si, že ruce do kapes prostě nepatří. Pokud nevíte, co máte během řečnického vystoupení dělat s rukama, zvolte podobný postup, který jsme vám doporučili v případě 5. a 6. chyby.
Chyba číslo 9
Variace na „Mami, pomóóc“
Tímto postojem o své důvěryhodnosti a autoritě rozhodně nikoho nepřesvědčíte. Pažemi se uzavíráte, dlaně jsou natočeny tak, jako byste právě čekali, že míčem obdržíte pořádnou ránu do rozkroku. To je jasnou známkou nejistoty a neochoty komunikovat. Že by se na vás mohla chystat nějaká kritika? A co ty překřížené nohy? Vždyť se před světem úplně uzavíráte.
Dobrá rada: Nebojte se otevřít komunikaci s druhými. Nekřižte ruce a nohy. Stavíte si před sebe zbytečné hradby. Naopak, postavte se druhým účastníkům komunikace čelem. Zaujměte vzpřímenou polohu s váhou rozloženou na obě celá chodidla. Budete působit stabilním a věrohodným dojmem. Ruce zpočátku nechte volně podél těla. Až získáte potřebnou sebedůvěru, otevřená gesta vám půjdou jedna báseň.
Chyba číslo 10
Ach ty bariéry!
Negace a zase negace! Začněte už konečně také myslet trochu pozitivně. Tento typ zkřížení paží je typický pro vyjádření nejistoty a váhavosti – nebo, že byste nesouhlasili s tím, co se vám právě říká?
Dobrá rada: V každé komunikační situaci si dávejte pozor na ruce. Vaše tělo často na určité podněty reaguje pouze podvědomě, a když se vám něco nelíbí, dáte to ostatním znát i svými tělesnými signály. Nevyplatilo by se občas, aby vaše myšlenky zůstaly skryté? Jakmile si uvědomíte, že se rukama tzv. zavíráte, zadejte si znovu příkaz k otevření. Nebuďte tak lehce čitelní. Někdy se to nevyplácí! Nemusí přece každý vědět, že vám daná situace nesedí a že máte dost možná i pořádnou trému.
Chyba číslo 11
Pláč nad rozlitým mlékem
Něco se nepovedlo? Zhroutit se a plakat kvůli tomu, že vám v rozhodujícím okamžiku mluveného projevu zrovna vypadl připravený text, vám nepomůže. Chybička se vloudila, ale vše se dá ještě napravit. Tím, že budete na svůj problém ještě více poukazovat, chytat se za hlavu a schovávat se do svých dlaní, rozhodně nic nezlepšíte.
Dobrá rada: Hlavu vzhůru! Naopak se usmějte a dejte ostatním najevo, že jste si sice vědomi své chyby, ale to se může stát každému. Začněte myslet logicky. Nemusíte všechno odříkávat jako básničku. Hlavní je, že váš text má hlavu a patu. Zaujměte svojí osobností a dotáhněte svůj projev až do konce. Všichni vás za toto hrdinství budou obdivovat a o to více si vás budou vážit.