Kritéria
1) Energie
Klademe si otázku: Je člověk, kterého pozorujeme,
energický, nebo mu energie chybí?
2) Aktivita v rozhodování
Klademe si otázku: Je člověk, kterého pozorujeme,
dostatečně aktivní při svém rozhodování v dané komunikační situaci,
nebo k řešení problému přistupuje spíše odevzdaně (pasivně).
3) Otevřenost nebo uzavřenost
Klademe si otázku: Je člověk, kterého pozorujeme, ve svých
tělesných signálech spíše otevřený (tj. používá otevřená gesta –
často jakoby otevírá svou náruč, vyjadřuje svůj vstřícný postoj
k dané komunikační situaci), nebo uzavřený (tj. spíše ruce i nohy
kříží, dělá si před sebou vlastníma rukama jakousi hradbu a působí
dojmem, jako by si nás nechtěl pustit k tělu)?
4) Přibližuje se nebo vzdaluje?
Klademe si otázku: Jak se člověk, kterého pozorujeme,
pohybuje vzhledem k ostatním účastníkům komunikace (vzhledem
k jednotlivci nebo v určité skupině)? Jde nám spíše naproti, nebo se od
nás odklání?
5) Kontroluje se, nebo jedná spíše
spontánně?
Klademe si otázku: Jaké má člověk, kterého pozorujeme,
reakce? Projevuje se přirozeně, nebo je na něm znát vědomá kontrola
vlastního neverbálního chování?
6) Projevuje své emoce, nebo je spíše k prožitkům
chladný?
Klademe si otázku: Vykonává určitou činnost pouze
automaticky, nebo se do dané situace dokáže vžít a podle toho jedná?
7) Soulad
Klademe si otázku: Je řeč těla člověka, kterého
pozorujeme, v souladu s tím, co říká a prožívá, nebo je spíše vidět,
že daný jedinec sice něco říká, ale jeho řeč těla působí vzhledem
k obsahu jeho verbálního sdělení spíše nepřirozeně?
8) Využití prostoru
Klademe si otázku: Jakým způsobem člověk, kterého
pozorujeme, využívá svůj osobní prostor? Rozšiřuje si ho velkými,
rozmáchlými gesty a dlouhými kroky nebo je spíše v gestech umírněný,
jakoby stažený do sebe a při chůzi vypadá, jako bychom ho měli někam
dotlačit?
9) Nadbytečnost nebo nedostatek projevů
Klademe si otázku: Nevyskytuje se u člověka, kterého
pozorujeme, nadbytek, nebo naopak nedostatek tělesných a duševních projevů?
Odpovídá jeho celkové chování aktuálnímu fyzickému věku?
10) Chová se jako ostatní, nebo spíše vybočuje
z řady?
Klademe si otázku: Odpovídá v běžných komunikačních
situacích řeč těla člověka, kterého pozorujeme, standardnímu chování,
nebo jsou jeho gesta a pohyby natolik osobité, že daný jedinec takříkajíc
„vybočuje z řady“?
11) Častost výskytu určitých tělesných
signálů
Klademe si otázku: Jak často určitá gesta, výraz a
podobně člověk, kterého pozorujeme, dělá? Jsou pro něj typická, nebo se
jedná spíše o ojedinělý jev?
12) Pohyb kosterního svalstva
Klademe si otázku: Jakým směrem se tělo člověka jako
celku, který pozorujeme, v prostoru pohybuje?
Metodická doporučení:
Základní metodické principy výuky neverbální komunikace
Posilování komunikačního záměru: v rámci komunikace je nutné sledovat souvislosti a jevy, při nichž dochází k výměně informací. Vše směřuje k určitému cíli – záměru (Čechová, M., 1998).
Systematičnost: výuka nesmí být pouze nahodilá, je třeba vytvářet určité systémy a strategické postupy, které žákům usnadní lepší orientaci v probírané problematice, v používání argumentů apod. (Čechová, M., 1998).
Praktičnost: probírané učivo nelze vykládat pouze teoreticky. Je třeba využít tvůrčích metod, ukázek a simulace reálných komunikačních situací tak, aby si žák mohl uvědomit případná úskalí, která v rámci komunikace mohou nastat. Prostřednictvím praktické výuky navíc získává i okamžitou zpětnou vazbu nejen od svého učitele, ale i od ostatních žáků ve skupině (Valenta, J., 2010).
Motivace: výuka žáka motivuje k lepším výkonům, k rozvíjení schopností a dovedností; žák musí být posilován ve svém pocitu důležitosti vlastní osobnosti, ale také v sounáležitosti s kolektivem. Při hodnocení používáme tzv. pozitivní kritiku, snažíme se na výkonu žáka ohodnotit i dobré stránky (Adámková, 2011).
Metody výuky (Valenta, J. 2010):