Pamatuj si!


  1. Řečnický styl (rétorika) se vyčlenil ze stylu publicistického.
  2. Cílem řečnického stylu je posluchače informovat (funkce informační) a propagovat určité myšlenky (funkce přesvědčovací a agitační).
  3. Řečnické projevy dělíme do čtyř skupin: propagující, odborné, pracovní, příležitostné a ceremoniální.
  4. Každý mluvený projev můžeme rozdělit na tři základní části – úvod, jádro a závěr.
  5. Úvod obsahuje oslovení, vymezení tématu, cílů a přehledné rozvržení obsahu řeči.
  6. Jádro projevu rozvádí konkrétní událost, popisuje jev nebo zdůvodňuje naše tvrzení.
  7. Závěr projevu zdůrazňuje hlavní myšlenku, vyzývá k diskuzi a má za úkol posluchačům poděkovat za pozornost. Na konci projevu se nezapomeňte s posluchači rozloučit.
  8. Řečník svůj projev může oživit i vyprávěním „příběhů ze života“, citáty, rčeními a příslovími, přirovnáními, tzv. kulturními frazémy (čerpanými z antické mytologie, Bible, známých děl krásné literatury) a tzv. řečnickými figurami.
  9. Každý projev musí být srozumitelný, proto se vyhýbejte nadměrnému a nesprávnému užívání cizích slov, neznámých zkratek, parazitním slovům (slovní vatě) a dlouhým souvětím.
  10. Obrazná pojmenování jsou založena na přenášení významu slov.
  11. K základním typům obrazného pojmenování patří metafora, metonymie a symbol.