Procvič si! II.


Úkol 1

Zadání: Přečti si ukázku a rozhodni, o který žánr řečnického stylu se jedná. Vyhledej jazykové prostředky, kterými mluvčí vzbuzuje posluchačovu pozornost:

K osmnáctinám

Milá oslavenkyně, milí hosté,

dovolte mi, abych na úvod dnešní oslavy Katčiných 18. narozenin pronesla pár slov. Osmnáct je věk, kdy člověk oficiálně vstupuje do světa dospělých, člověk se stává zodpovědný sám za sebe a jsou na něj kladeny mnohem větší nároky než dříve. Vidíme v tom cosi magického. Na dětství se snažíme co nejrychleji zapomenout. Ale proč? Co se nám na dětství nelíbí? Buďme vděční, že jsme mohli být malí… Dětství potřebujeme k dospělosti. I Charles Spencer Chaplin řekl: „Kdo nikdy nebyl dítětem, nemůže se stát dospělým.“ Katko, přejeme ti nejen úspěšný start v dospělosti, ale taky časté ohlížení se do dětství…

Děkuji vám za pozornost.

Úkol 2

Zadání: Najdi chyby v projevu:

Takže dnešní den je velice významnej pro novomanžele Miroslava a Martinu. Neměl jsem čas si řeč připravit, protože to všechno hrozně letí, ale snad se to podaří. Buďme vlastně rádi, že se s nimi můžeme bavit a jakoby slavit s nimi. Já bych si měl asi stoupnout, že? Tato událost se častokrát nenaskytne. Mnozí z vás již tento den také prožili a byli nadšený z toho, co se onen den odehrávalo. Ale také vy, novomanželé, se prostě nesmíte nechat příliš unést momentální euforií. Zejtřek bude den jako každej jinej a začne vopravdovej život, kterej s sebou nepřináší jenom zábavu, ale taky nicméně trable. Nečeká vás nic jednoduchýho – vzájemné soužití, což znamená tak nějak věrnost, toleranci, respektování jeden druhého a poměrně dost vnášení do rodiny nových nápadů tak, abyste svou budoucnost prožili co možná nejpestřeji.

Hodně štěstí, lásky a málo stereotypních dní vám přeje Pepa.