Získej vědomosti VIII.

D) PŘÍLEŽITOSTNÉ A CEREMONIÁLNÍ PROJEVY

Projevy příležitostné a ceremoniální nic nevysvětlují, nepřesvědčují ani nezískávají. Využíváme jich při slavnostních a svátečních vystoupeních, proto se při nich dbá i na etiketu oblečení a vystoupení. Texty nejsou dlouhé ani kompozičně složité, obsahují obvykle citáty, občas archaická slova, můžeme použít metafory, paralely aj. Obvykle v nich vypočítáváme a hodnotíme jen pozitivní rysy oslavence. Jejich posláním je přispět k slavnostnosti určité chvíle. Formu krátkého projevu má např.

Přípitek

Počítá-li se s několika přípitky, je nutno dbát na pořadí podle významnosti těch, kteří je přednesou.

Slavnostní řeči

Rodinné projevy


Nauč se a nezapomeň!

  1. Řečnický styl (rétorika) se vyčlenil ze stylu publicistického.
  2. Cílem řečnického stylu je posluchače informovat (funkce informační) a propagovat určité myšlenky (funkce přesvědčovací a agitační).
  3. Řečnické projevy dělíme do čtyř skupin: propagující, odborné, pracovní, příležitostné a ceremoniální.