Procvič si! I.


CVIČENÍ A JAZYKOVÉ HRY


Úkol 1

Zadání:

  1. Podívejte se na videoukázku a snažte se vnímat jazykové prostředky, které řečník ve svém projevu využil.

  2. Vyberte některé jazykové prostředky a pokuste se je zařadit do příslušné jazykové vrstvy spisovného jazyka.

  3. Pokuste se zhodnotit verbální projev řečníka jako celek.

Ukázka:



Úkol 2

Zadání:

1. Podívejte se na přiložené fotografie a pokuste se vlastními slovy popsat, co vás při tom napadá.

  1. shnilé jablko

  1. tající sněhulák,

  1. opice s mládětem

2. Nyní se ve svém popisu pokuste využít co nejvíce knižních jazykových prostředků.

3. Nyní své pocity popište pomocí hovorových jazykových prostředků.

Řešení:

a)

b)

c)

d)



Úkol 3

Zadání:

  1. Pokuste se vysvětlit význam těchto zkratek ZUŠ, CD, VZP, ČSOB, OSN, ČSA.

  2. Nyní vymyslete ke stejné zkratce jiný význam.

Příklad: VZP – Všeobecná zdravotní pojišťovna

Řešení: VZP – veřejný zákaz parkování



Úkol 4

Zadání: Přečtěte si následující přesmyčky. Dokážete objevit slovo, které se v nich skrývá?

Příklad: Který pán je sladký jako med?

Odpověď: marcipán

  1. Který vaz nezlomíš?

Odpověď:

  1. Jaká liška kvete na louce?

Odpověď:

  1. Jaká moc je nemilá?

Odpověď:

  1. Které líčko se lehce rozbije?

Odpověď:

  1. Který rak neleze pozpátku?

Odpověď:



Úkol 5

Zadání:

Na písmena S, M, B, R, A vytvořte:

  1. Co nejvíce slov, která tímto písmenem začínají.
  2. Co nejvíce slov, která tímto písmenem končí.
  3. Co nejvíce slov, která tímto písmenem začínají i končí.
  4. Co nejvíce slov, ve kterých se dané písmeno vyskytuje 2 – 3×.

Řešení: