CVIČENÍ A JAZYKOVÉ HRY
Úkol 1
Zadání:
- Podívejte se na videoukázku a snažte se vnímat jazykové prostředky,
které řečník ve svém projevu využil.
- Vyberte některé jazykové prostředky a pokuste se je zařadit do
příslušné jazykové vrstvy spisovného jazyka.
- Pokuste se zhodnotit verbální projev řečníka jako celek.
Ukázka:
Úkol 2
Zadání:
1. Podívejte se na přiložené fotografie a pokuste se vlastními slovy
popsat, co vás při tom napadá.
- shnilé jablko
- tající sněhulák,
- opice s mládětem
2. Nyní se ve svém popisu pokuste využít co nejvíce knižních
jazykových prostředků.
3. Nyní své pocity popište pomocí hovorových jazykových prostředků.
Řešení:
a)
b)
c)
d)
Úkol 3
Zadání:
- Pokuste se vysvětlit význam těchto zkratek ZUŠ, CD, VZP, ČSOB, OSN,
ČSA.
- Nyní vymyslete ke stejné zkratce jiný význam.
Příklad: VZP – Všeobecná
zdravotní pojišťovna
Řešení: VZP – veřejný zákaz
parkování
Úkol 4
Zadání: Přečtěte si následující přesmyčky.
Dokážete objevit slovo, které se v nich skrývá?
Příklad: Který pán je sladký jako med?
Odpověď: marcipán
- Který vaz nezlomíš?
Odpověď:
- Jaká liška kvete na louce?
Odpověď:
- Jaká moc je nemilá?
Odpověď:
- Které líčko se lehce rozbije?
Odpověď:
- Který rak neleze pozpátku?
Odpověď:
Úkol 5
Zadání:
Na písmena S, M, B, R, A vytvořte:
- Co nejvíce slov, která tímto písmenem začínají.
- Co nejvíce slov, která tímto písmenem končí.
- Co nejvíce slov, která tímto písmenem začínají i končí.
- Co nejvíce slov, ve kterých se dané písmeno vyskytuje 2 – 3×.
Řešení: