Prostředky syntaktické (skladební)
Další možností upoutání pozornosti publika je využít následující
skladební prostředky. Mezi ně patří:
Varianta 1
Využití větných obratů navozujících kontakt s příjemcem
informace:
- „Jak jsem vám již říkal…“
- „Určitě mě pochopíte, když…“
- „Snad je vám v tuto chvíli jasné, že…“
Varianta 2
Využití řečnických otázek:
- „Bylo by snad lepší si to nepřiznat?“
- „Co bylo první, vejce nebo slepice?“
- „Je snad něco nad Slunce jasnější?“
Varianta 3
Využití řečnických odpovědí:
- Samozřejmě, že ano.
- Nikoliv!
- Ovšem, že ne!
Varianta 4
Využití zvolacích vět:
- Co to děláte?
- Proboha, proč?
- Dost už!
Varianta 5
Využití úderných větných ekvivalentů:
- Jak malicherné!
- To je žába na prameni!
Varianta 6
Využití zdvojeného záporu:
- „Nelze se nepozastavit nad skutečností, že…“
- „Nemohu se nezeptat na…“
- „Nelze se nezaměřit na projev, který…“
Varianta 7
Využití několikanásobných větných členů:
- „Je to neskutečné, všeobjímající a nadčasové.“
- „Byly štíhlé, krásné, mladé a téměř nezkušené.“
- „Bude to krásné, úžasné, ba dokonce fantastické.
Varianta 8
Využití citací:
- Při odpovědi na otázku Miloš Zeman pronesl: „Na řečnickou otázku
řečnická odpověď.“
Zdroj: http://media.novinky.cz/…o1-aj5fw.jpg
- Cato Starší pronesl: „Drž se věci, slova se dostaví sama.“
- Cicero si povzdechl: „Ó časy, ó mravy!“
Varianta 9
Využití parafrází:
- Hippokrates tvrdil, že šťávy v lidském těle rozhodují
o temperamentu člověka.
- Paní učitelka říkala, že si mám doma řečnický projev procvičovat
před zrcadlem.
- Podle odborníků je řeč těla důležitou součástí komunikace.
Varianata 10
Využití příkladů a paralel:
- hulvát – nevychovanec
- pohřeb – funus
- znetvořit – zohavit
- otočit – obrátit