Získej vědomosti V.


Prostředky syntaktické (skladební)

Další možností upoutání pozornosti publika je využít následující skladební prostředky. Mezi ně patří:


Varianta 1

Využití větných obratů navozujících kontakt s příjemcem informace:

  1. „Jak jsem vám již říkal…“
  2. „Určitě mě pochopíte, když…“
  3. „Snad je vám v tuto chvíli jasné, že…“

Varianta 2

Využití řečnických otázek:

  1. „Bylo by snad lepší si to nepřiznat?“
  2. „Co bylo první, vejce nebo slepice?“
  3. „Je snad něco nad Slunce jasnější?“

Varianta 3

Využití řečnických odpovědí:

  1. Samozřejmě, že ano.
  2. Nikoliv!
  3. Ovšem, že ne!

Varianta 4

Využití zvolacích vět:

  1. Co to děláte?
  2. Proboha, proč?
  3. Dost už!

Varianta 5

Využití úderných větných ekvivalentů:

  1. Jak malicherné!
  2. To je žába na prameni!

Varianta 6

Využití zdvojeného záporu:

  1. „Nelze se nepozastavit nad skutečností, že…“
  2. „Nemohu se nezeptat na…“
  3. „Nelze se nezaměřit na projev, který…“

Varianta 7

Využití několikanásobných větných členů:

  1. „Je to neskutečné, všeobjímající a nadčasové.“
  2. „Byly štíhlé, krásné, mladé a téměř nezkušené.“
  3. „Bude to krásné, úžasné, ba dokonce fantastické.

Varianta 8

Využití citací:

  1. Při odpovědi na otázku Miloš Zeman pronesl: „Na řečnickou otázku řečnická odpověď.“

Zdroj: http://media.novinky.cz/…o1-aj5fw.jpg

  1. Cato Starší pronesl: „Drž se věci, slova se dostaví sama.“

  1. Cicero si povzdechl: „Ó časy, ó mravy!“


Varianta 9

Využití parafrází:

  1. Hippokrates tvrdil, že šťávy v lidském těle rozhodují o temperamentu člověka.

  1. Paní učitelka říkala, že si mám doma řečnický projev procvičovat před zrcadlem.

  2. Podle odborníků je řeč těla důležitou součástí komunikace.

Varianata 10

Využití příkladů a paralel:

  1. hulvát – nevychovanec
  2. pohřeb – funus
  3. znetvořit – zohavit
  4. otočit – obrátit