Hodnota tvořivosti
Každé tvořivé myšlení je provázeno základními kvalitními
vlastnostmi. I při všední tvořivosti ve škole sledujeme rysy
tvořivosti:
- komunikativnost – problém a jeho následná
řešení musí být přesně a srozumitelně formulovány;
- novost – žádná tvůrčí činnost
nevykazuje absolutně nové hodnoty, přesto jde o snahu, aby postup řešení
nebyl tradičně známý a běžný;
- originalita – projevuje se jako schopnost
vytvářet neobvyklé, původní, svérázné, samostatné odpovědi;
- podnětnost – řešení povzbuzuje k další
myšlenkové aktivitě tvůrce i spolužáky;
- pokrokovost – zajišťuje, že výsledků
bylo dosaženo přiměřeným přístupem, jenž respektuje společenské a
etické normy;
- prospěšnost – řešení přináší
výsledky, jež jsou dobré i pro sociální okolí (třídu, školu);
obohacuje myšlení kolektivu;
- původnost – nově vzniklé řešení nebylo
jedinci dříve známo;
- správnost – vlastnost ověřuje ve škole
učitel, neboť tvořivý jedinec nemusí znát další významové
souvislosti;
- užitečnost – nápad může být užitečný
pouze pro tvůrce myšlení; zdokonalují se jeho schopnosti, znalosti nebo
prožitky.
Poznávací (kognitivní) procesy
Podílejí se na poznávání vlastní sebe sama i okolního světa.
- Fantazie – obrazotvornost, tj. seskupení,
kombinování různých představ v nové, neskutečné útvary; překročení
hranic reality projevující se v tvůrčí činnosti.
- Myšlení – proces chápání, přetváření
a vytváření dat, informací sloužících k poznání a k řešení
problémů; k tvořivé činnosti.
- Paměť – soubor psychických procesů
zajišťujících získávání, vyhledávání, zpracování a uchování
všech životních informací, zkušeností, vzpomínek atd.
- Pozornost – výběrově zaměřené
vnímání, motivované nebo vědomě zacílené uvědomování si vjemů,
jejich rysů, funkcí apod.
- Představivost – ve vědomí vznikají např.
zrakové, sluchové, pohybové obrazy, které vznikají při vybavení dříve
vnímané skutečnosti. Jedná se o vlastní reprodukci vnímaných věcí
a jevů.
- Řeč – verbální dorozumívání; jazyk,
mluva.
- Vnímání – proces zejména smyslového
rozpoznávání znaků a vlastností subjektivního nebo objektivního
prostředí; zpracování jejich vzájemných souvislostí a vztahů.
Tvořivé metody
Metody, které se podílejí na výcviku tvořivosti a posunují hranice
nižších poznávacích procesů na myšlení vyššího řádu –
hodnotící a tvořivé.
- Tvořivost – záměrná myšlenková
produktivní činnost, pomocí níž řešíme problémové situace neobvyklým
přístupem, který vyžaduje respektování základních kroků:
- objevení a vymezení problému;
- hledání původních a vhodných řešení;
- ověřování vhodného řešení;