V. Rozvoj myšlenkových operací, tj. výchova myšlení a řeči
Cvičení V/1
Rozvoj myšlení
Negativka
Úkol
Poznejte jména spisovatelů a jejich dílo.
Ďáblena Čechová: Vnučka
Ferenc Napitý: Neúmyslníci
Hans Vlnovka: Babička Kylihonza a ty
Ferenc Jemnín: Malík
Joska Kabátec: Narovnal se slon
Zlověna Dělošová: Co je mi do navlečené ruky na stromě
Ferenc Spěchal: Tátovi na hlavě
Iveta Vyjížďková: Kdo má čtvereček
Kodl Starý: Orli na zeleném moři
Zaujmi stanovisko
Žáci plní během četby, po přečtení literární ukázky nebo při pozorování ilustrace různé úkoly.
Náměty pro práci s ilustrací Adolfa Borna Myši na ledě:
Úkol
Vyjádři třemi větami svůj postoj k ilustraci.
Vytvoř z nabízených hodnot pořadí pro jednotlivé postavy – Otce Myšáka, Matku Myš, Dceru myšku, Syny Myšoura, Kocoura Chňapa a Kavku Kafku:
Radost ze života; dobré zdraví; touha po úspěchu; krásné oblečení; rodinná soudržnost; získání uznání a obdivu; úcta k jiným bytostem; být „in“.
Jak by jednali jednotliví spolužáci, kdyby se hrdinové z obrázku objevili ve školní jídelně?
Jak by se choval myšák, kdyby byl členem vaší třídy?
Napiš, na co je hrdý vybraný hrdina obrázku.
Co má společného Kocour s Myšákem? Napiš jedno pozitivum a jedno negativum hrdinova konání. Přijmi v diskusi aspoň jeden argument protihráčů na dané téma, s kterým nesouhlasíš, a pokus vhodně argumentovat, proč máš jiný názor.
Napiš některé z postav svůj vzkaz.
Cvičení V/2
Rozvoj řeči
Otázky obrázku
Úkol
Pokládejte ilustraci otázky neomšelé, poetické, humorné apod. Snažte se vymyslet otázky, které v souvislosti s kresbou lze položit a které nevymyslí nikdo jiný.
Odpovídejte:
Jak se z myši stane palma?
Proč není kocour naším ředitelem?
Co by se stalo, kdybych se zamiloval do jednoho z hrdinů?
Kdy bych si chtěl poslechnout vraní zpěv?
Příběh obrázku
Úkol
Všichni aktéři obrázku sedí v biografu na hororu. Popiš jejich chování, reakce (dále návštěva cukrárny).
Obrázek
Úkol
Jak by pokračoval děj příběhu, kdyby se obrázek objevil místo Perníkové chaloupky?
Kam všude by sis obrázek pověsil?
Kým nebo čím bys chtěl být na obrázku?
Jak by obrázek nazvali mimozemšťané? Co by o obrázku vyprávěli svým blízkým.
Vyhledej k obrázku vhodnou báseň, přijatelný vtip, citát. Napiš aforismus k obrázku.