Metody a zlepšující kognitivní procesy
I. Rozvoj vnímání
Cvičení I/1
Zvukové vnímání
Zdánlivé ticho
Úkol
Zavřete oči a soustředěně poslouchejte. Po otevření očí zapište všechny zvuky, které jste vnímali.
Porozumění tichu
Úkol
Po přečtení příběhu D. Heviera popisujte různorodá ticha. Pokuste se
ticha písemně vyjádřit pomocí smyslů a pocitů.
Vyhledávejte v beletrii ukázky ticha.
Daniel HEVIER
V každém pokoji ticho
Jednou jsem si vykračoval po ulici a povídal si sám se sebou. Ale o čem,
to jsem v tom hluku neslyšel. Všude kolem mě se ozývalo samé TŘÍSK a
BUCH a BUM a BÁC a VŘÍSK. A to mě moc mrzelo, protože jsem byl zvědavý,
o čem si to vlastně sám se sebou povídám.
Až na samém konci města, v tiché uličce, daleko od hluku, jsem konečně
zaslechl, jak si říkám:
„Ten rámus už mi rve uši! Mám už dost toho rachotu a hřmotu a dupotu,
potřebuju ticho, ticho!“
„Ticho?“ ozvalo se za mnou. „Není nic snazšího. Hned to zařídím.
Dovolte, abych vás pozval na pár minut ticha. Mám ho plný dům!“
Za plotem, uprostřed žlutých růží, stál starý pán s plnovousem.
Pokuřoval z dýmky.
A tak jsem se seznámil s panem Tichomilem Ticháčkem. Protože měl
neobyčejného koníčka: byl sběratelem ticha.
Ve svém domě měl spoustu pokojů a pokojíčků a v každém bylo jiné
ticho. Kráčeli jsme po vysokých kobercích, které tlumily naše kroky, a
málem jsme ani nedýchali, abychom to ticho nerušili.
V prvním pokoji bylo ticho, které mi připadalo nějak povědomé. Bylo to
ticho z městského parku, v němž voněly kaštanové listy a kornouty
zmrzliny.
V druhém pokoji bylo ticho z kina chviličku před začátkem představení.
Bylo to veselé ticho, protože ten den se promítala groteska s Laurelem a
Hardym.
V třetím pokoji bylo trochu ticha od svatebního fotografa. Cítil jsem, jak
všichni fotografovaní zatajili dech a ani nedutají.
V dalším pokoji bylo velice vzácné měsíční ticho. Přivezla je
z Měsíce kosmická loď Apollo.
V jiném pokoji bylo ticho před bouřkou a hned vedle ticho po bouřce.
Možná vás napadne, že je to jedno. Ó ne, v tom je veliký rozdíl! Ticho
před bouřku je daleko zlověstnější a nervóznější než ticho po
bouřce.
Pak tam bylo školní ticho před zkoušením malé násobilky. Bylo to
pradávné ticho. Pan Ticháček je měl ještě z dob, kdy chodil do
školy.
V hudebním salónku bylo hudební ticho z jedné opery Wolfganga Amadea
Mozarta. Bylo to velice melodické ticho. Pan Ticháček při něm pokyvoval
hlavou, jako by chtěl říci:
„Kdepak, takové ticho dokáže vytvořit jen velký Mozart!“
A byla tam ještě spousta jiných druhů ticha: ticho složených motýlích
křídel, ticho po ohňostroji, studňové ticho hluboké dvacet sedm metrů,
ticho padajícího sněhu, ticho letících oblaků, mořské ticho,
skříňové ticho, ticho z akvária, ticho z opuštěné šnečí ulity,
ticho zastavených hodin, ticho z vajíčka, ticho po vyzvánění zvonů,
houslové ticho, ticho podzimní plíže…
A každé z těch tich bylo jiné. Jenže to mohl poznat jen člověk, který
tichu rozumí.
Procházel jsem domem pana Tichomila Ticháčka a měl jsem toho ticha plné
uši. I když to bylo velice příjemné, zatoužil jsem najednou zaslechnout
alespoň zašustění šatů, cvrkot cvrčka, cinknutí zvonku na kole nebo
vrznutí branky.
A kromě toho mě začal náramně svrbět jazyk.
Už jsem se nemohl dočkat, až vám o tom všem budu vyprávět.
Z časopisu Ohníček ze slovenštiny přeložil Jaroslav Provazník
Cvičení I/2
Zrakové vnímání
Barvy ročního období
Úkol
Vybavujte si předměty, jež jsou oslnivě bílé, žluté jako kuřátko,
modré jako šmolka, zelené jako jarní tráva… a vyjadřujte pocity
vyvolané představou jmenovaného námětu. Vymýšlejte jiná
přirovnání.
Vyhledejte básně, v nichž se tyto barvy objevují.
Metafora na barvy
Úkol
Pojmenujte, co vám určitá barva připomíná.
Cvičení I/3
Synestézie – současné působení několika smyslových dojmů.
Kresba smyslových vjemů nebo jejich popis
Úkol
Představte si chuť pomeranče, vůni květiny, zvuk rána, bolest rozbitého kolena… Vše výtvarně zpracujte, nebo plasticky popište.
Popis smyslových obrazů
Úkol
Vyjádřete pocity, jaké vás provázejí při představě ostrého krápníku, sametových šatů, kožíšku kočky, hada, chrlící sopky…
Cítění poezie
Úkol
Po poslechu básně se pokuste o emotivní vypracování jednotlivých úkolů.
Jan SKÁCEL
Kresba
A líbí se mi, nevím proč,
že pršelo dnes v noci k ránu
a na lavičkách, na pavlánu
kapičky visí průhledné.
Líbí se mi, nevím proč,
čerstvá a mokrá kresba dne,
i černé kmeny na pozadí,
i čas na věži v poledne.
A líbí se mi, nevím proč,
to, jak se kapka drží dřeva,
bezbranná je a neumdlévá
na novostavbě plné trámů.
A líbí se mi, nevím proč,
ta kresba k stromům přišpendlená,
i to, že u ní není cena,
je ve vzduchu a nemá rámu.
Kolik příležitostí má růže
Úkol
Který verš ti zavoněl? Jakou má vůni?
Který verš vidíš barevně. Popiš jeho barvy a barevné odstíny.
Co by bylo na obraze s názvem Usínající den?
Který verš bys dokázal zhmotnit? Jaký materiál bys pro artefakt použil?
Vyber verše, jež vybízejí k hudebnímu nebo zvukovému doprovodu. Navrhni zvukové podmalování.
Tvůrčí psaní: Líbí se mi, nevím proč…
Staň se režisérem
Úkol
Zavřete oči a pohružte se do světa zvuků. Poznat původ vydávajícího zvuku je nepodstatné. Staňte se režiséry filmu, který má natočit scénu doprovázenou jistým zvukem. Plasticky popište navrhovanou scénu.