Tvořivost je nejvyšší formou duševní činnosti. Je to nikdy
nekončící produktivní činnost, která pomáhá jedinci zvládnout životní
problémy a je působivým prostředkem k poznání života.
Při tvořivosti se odhalují a formulují problémy a za pomocí vědomého
i nevědomého myšlení a při účasti všech složek osobnosti tvořivého
jedince se přichází na hodnotná řešení, jejichž výsledkem může být
duchovní i materiální produkt.
Hodnota tvořivosti je výsledkem četných vlastností, které ve
vzájemné symbióze vytváří jedinečné řešení daného problému.
Předložený výsledek tvořivého procesu je výsledkem kritického
posouzení samého tvůrce, který zajišťuje harmonii všech vlastností, jako
jsou novost, užitečnost, prospěšnost a dalších hodnotných kritérií
(originalita, původnost, správnost, podnětnost, pokrokovost a
komunikativnost).
Tvořivé metody jsou souborem metod, které povzbuzují poznávací
procesy, rozvíjejí jednotlivé intelektuální schopnosti, pěstují
samostatné myšlení v každodenních situacích, vedou k zodpovědnému
tvůrčímu řešení problémů.
Tvořivé metody rozvíjejí celou osobnost žáka, neboť zkvalitňují
nejen intelekt, ale škálu osobnostních vlastností, rysů (např. ochota ke
spolupráci, ohleduplnost, poslušnost, ústupnost) a tvůrčích předpokladů
(např. pružnost, pohotovost, činorodost aj.).
Poznávací procesy jsou psychickými aktivitami jedince, pomocí nichž
zaznamenává objektivní realitu a uvědomuje si sebe sama.
Mezi jeho komponenty patří vnímání, kterým se rozpoznává okolní
skutečnost; pozornost jako vědomá zaměřenost na realitu, neboli výběr
mezi mnoha podněty; paměť, tj. uchovávání všech podnětů; fantazie je
odpoutání se od každodenní reality, tedy denní snění plné názorných a
nereálných představ; a v neposlední řadě řeč a myšlení.