Pamatuj si!



  1. Tvořivost je nejvyšší formou duševní činnosti. Je to nikdy nekončící produktivní činnost, která pomáhá jedinci zvládnout životní problémy a je působivým prostředkem k poznání života.
  2. Při tvořivosti se odhalují a formulují problémy a za pomocí vědomého i nevědomého myšlení a při účasti všech složek osobnosti tvořivého jedince se přichází na hodnotná řešení, jejichž výsledkem může být duchovní i materiální produkt.
  3. Hodnota tvořivosti je výsledkem četných vlastností, které ve vzájemné symbióze vytváří jedinečné řešení daného problému.
  4. Předložený výsledek tvořivého procesu je výsledkem kritického posouzení samého tvůrce, který zajišťuje harmonii všech vlastností, jako jsou novost, užitečnost, prospěšnost a dalších hodnotných kritérií (originalita, původnost, správnost, podnětnost, pokrokovost a komunikativnost).
  5. Tvořivé metody jsou souborem metod, které povzbuzují poznávací procesy, rozvíjejí jednotlivé intelektuální schopnosti, pěstují samostatné myšlení v každodenních situacích, vedou k zodpovědnému tvůrčímu řešení problémů.
  6. Tvořivé metody rozvíjejí celou osobnost žáka, neboť zkvalitňují nejen intelekt, ale škálu osobnostních vlastností, rysů (např. ochota ke spolupráci, ohleduplnost, poslušnost, ústupnost) a tvůrčích předpokladů (např. pružnost, pohotovost, činorodost aj.).
  7. Poznávací procesy jsou psychickými aktivitami jedince, pomocí nichž zaznamenává objektivní realitu a uvědomuje si sebe sama.
  8. Mezi jeho komponenty patří vnímání, kterým se rozpoznává okolní skutečnost; pozornost jako vědomá zaměřenost na realitu, neboli výběr mezi mnoha podněty; paměť, tj. uchovávání všech podnětů; fantazie je odpoutání se od každodenní reality, tedy denní snění plné názorných a nereálných představ; a v neposlední řadě řeč a myšlení.