Získej vědomosti II.

Hodnota tvořivosti

Pracovat tvořivě není vůbec jednoduché, ne každé experimentování zaručuje vhodný výsledek. Odborníci přicházejí s různými vlastnostmi, podle kterých bychom mohli považovat výsledek tvořivého procesu za žádoucí. Seznámíme se s těmi nejčastěji uváděnými, jež můžeme respektovat při školní tvořivosti.

Novost vlastnost se posuzuje podle toho, zda je řešení pro jedince zcela nové, pro tvůrce vzácné. Nemusíme objevovat něco, co je pro okolí zcela nové, ale úspěšní jsme i při vhledu, který je pouze pro nás novinkou, objevem, netradičním přístupem, a díky tomuto přijdeme na neobvyklé řešení.
Užitečnost vlastnost rozhoduje, do jaké míry je výsledek přínosný pro společenskou praxi, nebo zda je pozitivem pro samotného tvůrce. Ve škole může být produkt myšlení užitečný pouze pro žáka. O vyšší úrovni kvality hovoříme tehdy, obohatí-li tvořivý produkt třídní nebo školní komunitu.
Prospěšnost vlastnost hodnotíme z hlediska historicko-společenského. Mnohdy se výhodnost nápadu projeví až po určité době (např. bleskosvod Prokopa Diviše došel uznání až po několika letech).
Originalita vlastnost vytvářet neobvyklé, svérázné, osobité řešení není u každého jedince hodnocena stejně. Někdo, kdo má např. všechny intelektové, společensko-sociální předpoklady, disponuje širokým spektrem znalostí a zážitků, může na originální řešení přijít lehce, téměř rutinním způsobem. Zato pro jiného jedince, méně zkušeného, může být řešení mimořádně osobité a tvořivé.
Původnost vlastnost vyžaduje, že nám podobné řešení není známé; že nekopírujeme, nebereme za své myšlenky jiných! Ve škole k původnosti přistupujeme opatrně, neboť naše znalosti týkající se problému jsou omezené. Tvořivý přístup, výsledek je pro nás původní, ale zcela určitě existují ve společnosti vytříbené vzory tvořivosti.
Správnost výsledek nemusí být vždy pro společnost podnětný, může jít dočasně pouze o uspokojení samotného tvůrce, neboť společnost zatím nevyzrála, aby přijala nové, netradiční řešení. Např. Newtonův rukopis Královská vědecká akademie nechala mnoho let v archivu; Darwin byl odmítnut Francouzskou akademií věd, stejně jako Mendělejev Ruskou akademií.
Podnětnost produkt kreativního myšlení může inspirovat další jedince k tvořivému pokračování.
Pokrokovost vlastnost by měla zaručovat, že tvořivá práce usiluje o zlepšení reálné skutečnosti a zachovává žádoucí morální zásady. Dospět k tvořivému výsledku nekalým způsobem (např. ukrást někomu jeho myšlenky a použít je pro vlastní zisk) je nemravné, nečestné a takový jedinec znehodnocuje nejen samotné tvůrčí myšlení, ale negativně působí na rozvoj své osobnosti.
Komunikativnost chceme-li své řešení prosadit, musíme je umět představit a přiblížit. Umět vystihnout myšlenku správně, přesně, přitažlivě, smysluplně je také tvořivým činem.

Nauč se a nezapomeň!

  1. Hodnota tvořivosti je výsledkem četných vlastností, které ve vzájemné symbióze vytváří jedinečné řešení daného problému.
  2. Předložený výsledek tvořivého procesu je výsledkem kritického posouzení samého tvůrce, který zajišťuje harmonii všech vlastností, jako jsou novost, užitečnost, prospěšnost a dalších hodnotných kritérií (originalita, původnost, správnost, podnětnost, pokrokovost a komunikativnost).