Hodnota tvořivosti
Pracovat tvořivě není vůbec jednoduché, ne každé experimentování zaručuje vhodný výsledek. Odborníci přicházejí s různými vlastnostmi, podle kterých bychom mohli považovat výsledek tvořivého procesu za žádoucí. Seznámíme se s těmi nejčastěji uváděnými, jež můžeme respektovat při školní tvořivosti.
Novost | vlastnost se posuzuje podle toho, zda je řešení pro jedince zcela nové, pro tvůrce vzácné. Nemusíme objevovat něco, co je pro okolí zcela nové, ale úspěšní jsme i při vhledu, který je pouze pro nás novinkou, objevem, netradičním přístupem, a díky tomuto přijdeme na neobvyklé řešení. |
Užitečnost | vlastnost rozhoduje, do jaké míry je výsledek přínosný pro společenskou praxi, nebo zda je pozitivem pro samotného tvůrce. Ve škole může být produkt myšlení užitečný pouze pro žáka. O vyšší úrovni kvality hovoříme tehdy, obohatí-li tvořivý produkt třídní nebo školní komunitu. |
Prospěšnost | vlastnost hodnotíme z hlediska historicko-společenského. Mnohdy se výhodnost nápadu projeví až po určité době (např. bleskosvod Prokopa Diviše došel uznání až po několika letech). |
Originalita | vlastnost vytvářet neobvyklé, svérázné, osobité řešení není u každého jedince hodnocena stejně. Někdo, kdo má např. všechny intelektové, společensko-sociální předpoklady, disponuje širokým spektrem znalostí a zážitků, může na originální řešení přijít lehce, téměř rutinním způsobem. Zato pro jiného jedince, méně zkušeného, může být řešení mimořádně osobité a tvořivé. |
Původnost | vlastnost vyžaduje, že nám podobné řešení není známé; že nekopírujeme, nebereme za své myšlenky jiných! Ve škole k původnosti přistupujeme opatrně, neboť naše znalosti týkající se problému jsou omezené. Tvořivý přístup, výsledek je pro nás původní, ale zcela určitě existují ve společnosti vytříbené vzory tvořivosti. |
Správnost | výsledek nemusí být vždy pro společnost podnětný, může jít dočasně pouze o uspokojení samotného tvůrce, neboť společnost zatím nevyzrála, aby přijala nové, netradiční řešení. Např. Newtonův rukopis Královská vědecká akademie nechala mnoho let v archivu; Darwin byl odmítnut Francouzskou akademií věd, stejně jako Mendělejev Ruskou akademií. |
Podnětnost | produkt kreativního myšlení může inspirovat další jedince k tvořivému pokračování. |
Pokrokovost | vlastnost by měla zaručovat, že tvořivá práce usiluje o zlepšení reálné skutečnosti a zachovává žádoucí morální zásady. Dospět k tvořivému výsledku nekalým způsobem (např. ukrást někomu jeho myšlenky a použít je pro vlastní zisk) je nemravné, nečestné a takový jedinec znehodnocuje nejen samotné tvůrčí myšlení, ale negativně působí na rozvoj své osobnosti. |
Komunikativnost | chceme-li své řešení prosadit, musíme je umět představit a přiblížit. Umět vystihnout myšlenku správně, přesně, přitažlivě, smysluplně je také tvořivým činem. |
Nauč se a nezapomeň!