Získej vědomosti III.

Sto + jedna, 20 + 1… 90 + 1

Nejvíc chyb se lidé dopouštějí při skloňování základních číslovek složených, některé tvary jsou už dnes spisovné, jiné ne. Spisovné jsou dnes např. tvary: sto jedna žáků/žen/měst, kdežto ještě v 60. letech byly přípustné jen tvary: sto jeden žák, sto jedna žena, sto jedno město.

Podobné je to i se složenými číslovkami 20 + 1… 90 + 1: spisovné už je dnes také dvacet jedna až devadesát jedna mužů/žen/oken/. Někdy totiž spojení typu sto jedna/dvacet jedna žákyně zní podivně. Třeba ve spojení s výrazy všechen, celý, plný.

Příklad
Výletu se zúčastnilo všech sto jedna žákyň. (Následující věta zní nesmyslně. „Výletu se zúčastnila všechna sto jedna/dvacet jedna žákyně.“)

Na rozdíl od složenin: sto, dvě stě, tři sta…+ jedna je ale více možností, jak spojovat číslovky typu 20 + 1…90 + 1. Kromě podob typu dvacet jedna je ještě možnost: jedna-/jedenadvacet…jedna-/jedenadevadesát. Tyto podoby však oproti tvarům typu dvacet jedna nejsou vhodné v odborném vyjadřování, nepoužívají je při psaní vědci. V matematice či fyzice je důležité kvůli přesnosti zachovat pořadí: tisíce – stovky – desítky – jednotky.


Nauč se a nezapomeň!

  1. Ve sto + 1, 20 + 1… 90 + 1 vítězí tvar „jedna“.
  2. Jestliže ve tvarech sto jedna žáků, studentek, kuřat vidíme jednu ustrnulou podobu v 1. pádu „jedna“ (pro všechny rody je to tvar ženského rodu), tak podobné je to i v dalších pádech:
    • ke sto jedna žákům (3. p.), ve sto jedna oknech (6. p.), se sto jedna ženami (7. p.) apod.
  3. Tendenci k ustrnutí je vidět i u tvaru počítaného předmětu, často se totiž vedle výše zmíněných tvarů vyskytuje počítaný předmět jen ve 2. pádu množného čísla: ke sto jedna žáků (místo žákům).