Pamatuj si!



  1. Expresivní slovní zásoba je skupina jazykových prostředků, která má citový (emocionální) náboj, vyjadřuje osobní postoj (kladný nebo záporný) mluvčího k popisovanému je­vu.
  2. Ne všechna expresivní slova jsou spisovná, řada jich je naopak nespisovná! Pozor na to, která to jsou. Zjistíte to ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
  3. Tzv. morbidní slova můžeme v rámci expresivní slovní zásoby zařadit do dvou skupin: psychické (o strachu, hrůze, šílenství a bláznovství) a morbidní (o smrti a umírání).
  4. Emocionální náboj, míra citu (expresivita) jsou dány nejen způsobem použití morbidních slov (tedy v jakém slovním spojení vystupují: umírá touhou po filmu), ale i např. výslovností: protahování hlásek, zdůrazňování některých souhlásek (např. šššíííleně).
  5. Morbidní slova se tvoří od různých slovních základů, jsou odvozena od slov jako: strach, hrůza, děs, šílený, bláznivý, cvok, smrt, zabít, (za)hynout atd.
  6. Odvozená slova tohoto charakteru patří do různých slovních druhů – často jsou to příslovce, podstatná a přídavná jména, ale i slovesa.
  7. Význam těchto odvozených slov se vyprázdnil a ta získala ve spojení s novými slovy význam nový, posunutý.
  8. Tzv. morbidní slova jako: strašně, hrozně, šíleně, bláznit, šílet ad. mají svůj původní – starý význam a v tomto použití jsou spisovná.
  9. Jakmile se ale použijí v přeneseném významu (nemyslíme je „do slova“ v jejich původním významu), spojí se i s novými slovy, stávají se z nich expresivní – citově zabarvené výrazy, které jsou často i nespisovné. Nepatří tedy do spisovného projevu!!!
  10. Pozor! Tyto často i nespisovné výrazy slyšíme velmi často v televizi a rádiu. Učitelé ve škole by tedy na tato slova měli žáky upozorňovat a ukázat jim, která z nich jsou nespisovná.
  11. Morbidní slova se v současné češtině používají často, jejich frekvence je vysoká.
  12. Příliš časté používání tato slova a především jejich význam znehodnocuje.
  13. Na rozšíření této slovní zásoby mají velký podíl média, především televize a rádia.