ÚVOD

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
milé žákyně, milí žáci,
dovolte nám, abychom vám představili propagační CD, které jste právě otevřeli. Jde o jeden z výstupů projektu OP VK nazvaného Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Práci na projektu jsme zahájili v listopadu 2009 a uzavřeme ji v říjnu tohoto roku. Cílem projektu je podpořit začlenění komunikační výchovy do vyučovacích hodin českého jazyka a literatury, ale i dalších předmětů, například dějepisu nebo občanské výchovy. Komunikační výchova se samozřejmě realizuje ve všech předmětech, ale v rámci výuky českého jazyka a literatury je její uplatnění primární.

Základní dva výstupy projektu budou představovat:

1. Soubor více než 100 pracovních listů, střednědobých aktivit a projektů zaměřených na začlenění komunikační výchovy do vyučovacích hodin. Celý komplet ponese název Pracovní listy pro podporu komunikační výchovy. Bližší informace o projektu najdete na www.komunikacnivychova.cz.

2. Realizace tří ročníků soutěže Mladý Demosthenes.
Soutěž probíhá na úrovni školních, regionálních a krajských kol. Finále se tradičně koná v reprezentativních prostorách Emauzského kláštera v Praze. Celou akci realizuje partner projektu, společnost Face of New Europe v čele s věcnou manažerkou projektu Mgr. Janou Adámkovou, Ph.D. Více se o soutěži můžete dozvědět na stránkách www.mladydemosthenes.cz.

V rámci projektu naplňujeme také další cíle – školicí akce pro učitele, workshopy a soutěžní akce pro žáky a tvorbu studijních opor pro žáky i učitele.

Výukové materiály připravují odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a učitelé z praxe. Jde o soubor pracovních listů určených pro jednu vyučovací hodinu, dále pracovní listy koncipované jako střednědobé aktivity (cca 2 – 4 týdny) a projekty. Ve všech třech typech pracovních listů může učitel zadat žákům část úkolů jako domácí úkol. V praxi by pak měl být kladen důraz zejména na komunikační dovednosti žáků, na schopnost vyhledávat informace, kriticky je vyhodnotit a zpracovávat, na schopnost prezentace, argumentace a na rozvíjení řečových dovedností.

Příprava souboru pracovních listů probíhá ve spolupráci s lektory a korektory. Jednotlivé pracovní listy vznikaly v několika verzích a byly průběžně ověřovány na základních školách a víceletých gymnáziích. Ověřené pracovní listy jsou analyzovány a předávány opět autorům. Upravené verze dostávají do rukou hodnotitelé, kteří posuzují jednotlivé pracovní listy podle zadaných kritérií.

V této době jsou již připraveny definitivní verze více než 100 pracovních listů určených pro jednu vyučovací hodinu. Autoři pracují na přípravě střednědobých a dlouhodobých aktivit. Každý pracovní list bude opatřen metodickým průvodcem pro učitele včetně řešení. Soubor metodických listů pro učitele bude vydán do konce roku 2012 jako samostatná publikace.

Realizační a autorský tým projektu

Koordinátor:
Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D.

Věcný manažer:
Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.

Administrátorka:
Mgr. Dagmar Ludvíková

Autoři pracovních listů
Prof. PhDr. Lubomír Machala, CSc.
Prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.
Doc. PhDr. Vlasta Řeřichová, CSc.
Doc. PhDr. Milena Krobotová, CSc.
Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D.
Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Mgr. Jana Kusá, Ph.D.
Mgr. Milan Polák, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Vala, Ph.D.
Mgr. Vilém Ďoubal
Mgr. Helena Daňková
Mgr. Eva Mlčochová
Mgr. Veronika Krejčí
Mgr. Hana Kurillová
Mgr. Martin Nešpor
Mgr. Rostislav Konopa

Evaluátoři
Doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Doc. PhDr. Marie Zouharová, Ph.D.
Doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc.
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc.
PhDr. Jana Vaňková
PaedDr. Jitka Málková
Mgr. Hana Kurillová

Na přípravě pracovních listů se podílejí také lektoři a metodikové. Poděkování patří rovněž učitelům a žákům základních škol a víceletých gymnázií, kteří se podíleli na procesu ověřování.

V souvislosti s řešením našeho projektu jsme uspořádali již dvě mezinárodní vědecké konference. První se konala v dubnu 2010 pod názvem Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích, druhá nazvaná Komunikační výchova školská praxe v dubnu 2011. Závěrečná konference Komunikační výchova v teorii a praxi se uskuteční 11. dubna 2012.

V rámci projektu vznikly internetové stránky www.komunikacnivychova.cz, které poskytují učitelům řadu informací z oblasti komunikační a mediální výchovy. Kromě aktuálních informací spojených s realizací projektu obsahuje portál fotogalerie z akcí projektu, teoretické i praktické texty zaměřené na výše vymezená témata a rovněž pracovní listy podporující výuku komunikační a mediální výchovy na základních školách a víceletých gymnáziích.

Pracovní listy vycházejí z požadavků RVP ZV. Většina z nich je určena pro jednu vyučovací hodinu, některé budou sloužit jako aktivity zadávané v rámci domácí přípravy. Soubor bude obsahovat také několik modelových projektů. Veškeré výukové materiály budou opatřeny metodikou pro učitele.

Výukové listy jsou zaměřeny na podporu komunikační výchovy jakožto jednoho ze základních témat RVP ZV. Naplňujeme tak požadavek implementace nových kurikulárních dokumentů do školské praxe. Konkrétně jde o integraci předmětů a průřezových témat a také o zpracování a ověřování podpůrných materiálů pro práci učitele.
Pracovní listy jsou vytvářeny odborníky a didaktiky českého jazyka a literatury ve spolupráci s učiteli uvedených typů škol. Výukové materiály jsou ověřovány na jednotlivých školách a evaluovány nezávislými odborníky.
V Olomouci 6. 3. 2012

Mgr. Miloš Mlčoch, Ph.D.
koordinátor projektu